Ha a Los Vagos kiegészítőről írt cikk elején azt írtam,hogy nehéz róla a poénok lelövése nélkül beszélni – nos, akkor ez a kijelentéstöbbszörösen igaz a Montaigne Revolution kapcsán. Szintén egy olyan kiadványrólvan szó, amelyik leginkább a kalandmesterek számára hordoz fontosinformációkat, és a játékosok által való elolvasása kevésbé javallott.
Montaigne Revolution – Héttenger kiegészítö
„A legnagyobbgonosz az, amelyik a jótettekre való felszólításból fakad.”
Adrian Fletchyr
A 128 oldalas kötet egy új sorozat nyitódarabja – az elsőHéttenger évkönyv. Az első kiegészítő, amelynek a borítóján nem az 1668-asévszám szerepel. A korábbi kiegészítőkkel (nemzetkönyvek, titkos társaságok)ellentétben ez már nem az alapkönyvek jelenét taglalja, hanem egy lehetségesjövőt vetít az olvasók elé.Lehetséges jövőt – mert az ittleírtakat nem kőbevésett szentírásként kell értelmezni (bár ez a korábbikönyvekre is igaz), hanem egy könnyen alakítható, formálható történetszálként.Ha kicsit kitágítjuk a kalandmodulokról alkotott elképzeléseinket, akkor az AEGműve inkább ide tartozik. A Montaigne Revolution 4 főfejezetre oszlik, amit két melléklet követ. Kivételesen kezdjük hátulról azismertetést: a Castille ismertetőben panaszkodtam arról, hogy a nemzetkiegészítőkben nincs térkép. Most a mellékletben kapunk térképeket, habár abőség zavara itt sem szédített meg: mindösszesen Kasztillia, Montaigne ésVodacce térképével kényeztetik az olvasót. A melléklet része még egy rövidösszefoglaló is az 1668-1669-es évet leginkább meghatározó eseményekről,illetve az azokban fontosabb szerepet játszó NJK-król, természetesen azok főbbstatisztikáival együtt.Az első két fejezet igenerőteljesre sikeredett – mindkettőben Théah sorsát új mederbe terelő, nagyonfontos eseményekről esik szó. Az első Montaigne országába kalauzolja azolvasót, ahol szinte egyik napról a másikra felrúgja a nép a korábbi statusquo-t. Nem hiszem, hogy nagy titkot árulok el azzal, hogy a mintát ismételten avalós földi történelem adta – a francia forradalom eredményeit és visszásságaitültették át a Héttenger világára, természetesen szokás szerint csavarva egyjókorát a dolgokon. A montaigne-i forradalom pontos miértjeire, mikéntjére ésmenetére ad magyarázatot az igen részletes történeti leírás. Igen élvezetesolvasmány volt – hogy ebből a mesélők mennyit építenek be a saját sztorijukba,az a saját belátásukra van bízva. Mindenesetre már itt is látszik,hogy a készítők szeretnék, ha a játékos karakterek egyre inkább meghatározórészesei lennének a théai történelemnek – például azt is leírták, hogy mit kelltudnia annak a karakternek, aki a Muskétások kapitánya akar lenni. Az itteni események igen komolyanbefolyásolják Kasztillia sorsát is, úgyhogy az ott játszódó kalandoktervezésében is fontos segítséget adnak ezen oldalak. Ez gyakorlatilag mindenországra igaz egyébként, talán a Félhold Birodalma kivételével.
A második fejezet történeti részeVodacce-ban játszódik – már a címadás is komoly eseményeket sugall: Vodacce ésaz Új Kor. Akik hozzám hasonlóan élvezik az intrikus sztorikat, azok nem fognakcsalódni. Az egész a Nagy Játék egy szokványos felvonásaként indult, ami aztánhihetetlen és váratlan változásokat hozott egész Théán. Az még csak a kisebbikeredmény, hogy átrajzolódik Vodacce politikai térképe? de akár az egész világtérképe is átrajzolódhat, nem csak politikai értelemben. Az 1669-es évvelbeköszönt a Felfedezések Kora – amikor talán valaki megfejti a Hetedik Tengertitkát is. Mindkét fejezethez elengedhetetlennéhány nemzetleírás elolvasása: az elsőhöz egyértelműen Montaigne korábbihelyzetével kell tisztában lenni (és nem árt, ha mellé elolvassa a mesélő aCastille-t is), míg a másodikhoz természetesen a Vodacce szükséges. A fejezetekvégén kapunk egy-egy áttekintést az események különféle kihatásairól,fogadtatásáról, országokra és titkos társaságokra lebontva.
A harmadik rész hasonló, bárkevésbé részletes infókat tartalmaz: Avalon, Kasztillia, Eisen, Ussura ésVendel elmúlt egy évének eseményeiről egy-egy rövidebb, de érdekesösszefoglalót. A könyvet – a többi kiegészítőhözhasonlóan – a mesélőknek szánt rész zárja. Itt néhány főbb NJK titkaira derülfény, illetőleg hogy pontosan mi is történt velük az elmúlt egy év eseményeialatt.
Conspiracies and Révolution: TheRye Grin címmel egy komplett, kidolgozott kalandmodult is kapunk, aminek vanegy extra érdekessége: egyrészt, a mesélőket, játékosokat saját titkostársaságok kidolgozására buzdítja, és tanácsokat is ad ennek kivitelezésére.Másrészt, a modul maga egy minta arra, hogy miképp célszerű megvalósítani egytitkos társaság alapítását. A kaland végén a Hősök akár Théa egy új, ésbefolyásos szervezetének alapító tagjaivá is válhatnak. A Rye Grin akár így,akár úgy egy fontos szereplője lesz a titkos társaságok sorának – így hát azonfrissiben le is írják, hogy a többi társulat miképp viszonyul hozzá.Az „Adventure Hooks” cím alattkalandötletek tömkelegét találjuk – rövid, kidolgozatlan sztori lehetőségeket,amik a könyv információira épülnek.Játékrendszer szempontjából egyújítás van, a Politikus képzettség leírása.
A Montaigne Revolution alegizgalmasabb Héttenger kiegészítők közé tartozik. Jól megírt, jólszerkesztett kötet, ami számtalan új lehetőséget rejt magában, és kitűnőensegíti a mesélőt és a játékosokat is abban, hogy a karakterek a világ központifiguráivá váljanak. Kitágítja a horizontot azáltal, hogy a készítők elkezdtékcsöpögtetni az információkat a Hetedik Tengerről? ha eddig nem forgatták felfenekestül a világot a játékosok Hősei, akkor innentől kezdve minden esélyükmeg van rá.
Montaigne Revolution Ãrta: Dana DeVries, PeterFlanagan, BD Flory, Les Simpson, Eric Steiger, Rob Vaux, Kevin Wilson
128 oldal
Megvásárolható a DriveThruRPG.comoldalán
Ãra: 19.95$ / kb. 6000 Ft ]]>