Készülődik az Avana Egyesület a 2010-es HungaroCon megrendezésére – amely lehet, hogy jövőre el is költözik a rendezvénynek idáig otthont adó Salgótarjánból. A HungaroCon jövőre a 30. alkalommal kerül megrendezésre, de nem csak ez az évforduló adja az apropót a legrégebbi magyar sci-fi találkozó újragondolására. A szervezéssel megbízott Pete László – L.N. Peters -, a Scifi.hu főszerkesztője közzétette gondolatait, alapvetéseit a témával kapcsolatban. Az alábbiakban ezt publikáljuk mi is.

JAVASLAT A JUBILEUMI XXX. HUNGAROCON MEGRENDEZÉSÉRE

ELÖLJÁRÓBAN:

Az alább kifejtett javaslatokat senki se tekintse valamiféle kőbe vésett okmánynak. Lehet hozzátenni, elvenni belőle – bár utóbbi nem igazán javallott; csak ha megfelelő pótlás is kerül. Véleményem szerint a javasolt rendezvények 65-70%-ának sikeres megszervezése igazán méltóvá teheti a 2010-es HungaroCont. Elv- és értékrendszer: A XXX. HungaroCon legyen külső megjelenésével és tartalmával is méltó a jubileumhoz, a harmincadik alkalomhoz, illetve az első magyar űrhajós utazásának 30. évfordulójához. Tegye országos szempontból ismertebbé és elismertebbé az Avana Egyesületet. Tegye országosan ismertebbé az Egyesület céljait és tevékenységét – a Zsoldos Péter-díjat is beleértve. Mindezek elérése érdekében – kard ki kard – úgy gondolom: ki kell állnunk a közönség elé, meg kell tudnunk szólítani az embereket. Vállalnunk kell, hogy ezúttal látványosabb, populárisabb rendezvény lesz a HungaroCon. Úgy gondolom, a siker érdekében vállalnunk kell a kereskedelmi szempontok behatolását is. Természetesen nem mindegy, miben és meddig. Az is nagyon fontos, hogy a leendő helyszín minél sokrétűbben vegyen részt a lebonyolításban, hogy minél több embert vonjunk be érdeklődőként vagy résztvevőként. Úgy gondolom, e pillanatban nagyon kevés olyan ember van, aki – hozzánk hasonlóan – a HungaroCon kedvéért hosszabb utazást vállal. Ezért eleve olyan helyszín kell, ahol az adott pillanatban sok turista tartózkodik. Gyula júliusban ilyen. Olyan programokról kell gondoskodnunk, amelyek vonzzák a turistákat. Ha már ott vannak, és megszokták, hogy nagyszabású rendezvényeken vehetnek részt; el kell érnünk, hogy ne csalódjanak. Természetesen ennek más helyszín is megfelelhet. Félreértés ne essék: senkire sem akarom Gyulát, mint helyszínt erőszakosan rátukmálni. Tudom, ha ez lesz a helyszín, az éppen az én számomra fog temérdek munkát jelenteni; méghozzá egész éven keresztül. Minden más esetben részfeladatok jutnának, itt viszont az egészet át kell tudnom tekinteni, mert én lakom a legközelebb. rendező gárdát is kell helyben toboroznom, akiknek a munkájáért felelősséget kell vállalnom. Egy szó mint száz: nekem volna a legkönnyebb, ha más helyszínt választanátok. Higgyétek el: tudok munkát találni magamnak. Nem azért javaslom Gyulát, mert olyan fenemód nagyon szerepelni akarok – akar a bakarasz! – hanem mert szerintem nagyon megfelelő helyszín lenne. Minden okunk megvan rá, hogy nagyon fényes Cont szervezzünk. Jöjjenek a javaslatok!

JAVASOLT RENDEZVÉNYEK

Az egyes rendezvények részletes tervének kifejtését itt mellőzném – az a következő kör. Az se lesz semmi; ezzel még baromi sok munka lesz. ELŐZETES RENDEZVÉNYEK: Ebbe a csoportba olyan rendezvények tartoznak, amelyek – legalábbis kezdeteikben indításukban – a Cont hetekkel, vagy hónapokkal megelőzik. Élőkép-verseny meghirdetése – legalább öt szereplőből álló élőképekre írnánk ki pályázatot. Indulhatnak családok, egyesületek, iskolai csoportok, munkahelyi közösségek stb. az élőképek nyilvános szabadtéri felvonulás után előadással végződnek. Az előadás ideje maximum 2 perc lehet, ezt mérjük. A gördülő felépítmények alkotói – esetleg – különdíjban részesülnek. – Az élőképek témája valamilyen scifi film vagy regény. Felismerhetőnek kell lennie. Űrhajózási vetélkedő meghirdetése – az első magyar űrhajós utazása harmincadik évfordulója tiszteletére vetélkedőt hirdetnénk általános és középiskolás kategóriában. A döntőre a Conon kerülne sor. Makettkészítő pályázat meghirdetése – Űrhajó- repülőgép és scifi makettkészítő pályázatot írunk ki több kategóriában. A beérkezett pályaművekből a Cont megelőző napon kiállítás nyílik, ami a Con egész tartalma alatt látható. Az eredményhirdetés a megnyitón lenne. Vetélkedő meghirdetése a Zsoldos-díjra jelölt regényekről – ezt regionálisan kell megszervezni, mert arra is szükség van, hogy a helyi lakosságot minél többféle módon bevonjuk, érdekeltté tegyük. – A vetélkedőt lehetőleg komoly díjakkal kell meghirdetni. Viszont – ez fontos! – el kell ismerni valamilyen formában a felkészítő tanár munkáját, különben nem lesz színvonal. – A jelentkező csapatok sorsolással kapnának egy-egy regényt, amit be kell szerezniük, és sokféle módon kell bemutatniuk. – Minden regényhez lesz egy feladatcsokor. – A csapat feladatául kapja majd a Conon a szerző felkutatását is. – Így minden regénynek kialakul egy szurkolótábora. Iskolai rajzpályázat meghirdetése a Zsoldos-díjra jelölt novellákról – a novellák elérhetőségét feltüntetve gyerekrajz-pályázatot írunk ki. A rajzolók eldöntik, melyik novellát akarják ábrázolni vagy illusztrálni. Az eredményhirdetés a Conon, a győztest vendégül látjuk a rendezvény végéig. Scifi jelenet pályázat meghirdetése – pályázatot hirdetünk scifi jelenetek eljátszására. A jelentkezők az általunk rendelkezésre bocsátott művekből választhatnak. Ha maguk alkotnak scifi jelenetet, azt előbb elkérjük, és átnézzük. A győztesek a Conon előadják a jelenetüket, és részt vesznek a Conon. Űrhajózás-történeti kiállítás szervezése – a helyszínen hetekkel a Con előtt űrhajózás-történeti kiállítást nyitunk. Ennek anyaga autentikus és érdekes legyen, tekintse át az űrkutatás történeté, különös figyelemmel a magyar részvételre. Magyar scifitörténeti kiállítás szervezése – gazdag anyagú kiállítást nyitunk a tudományos fantasztikus irodalom történetéről; a kezdetektől egészen a jelenig. Itt ki kell tennünk magunkért: a kiállításnak minden eddigit vernie kell. Önmagában is nagyon komolynak kell lennie. Olyan színvonalúnak kell lennie, amely önmagában is alkalmas rá, hogy elismerésre késztesse a téma iránt érdeklődő, vagy éppen szakértő magyar vagy külföldi látogatókat. Annál is inkább, mert célszerű a Con után vagy meghagyni, vagy továbbadni az országban különböző múzeumoknak. Amerre jár, mindenütt propagálni fogja a HungaroCont, az Avanát és a fantasztikus művészetet. Benne kell lennie: – kitekintésnek a nemzetközi SF felé – a világ legfontosabb SF-íróinak – magazinjainak – filmjeinek – fesztiváljainak és díjainak – a tudomány és az SF összefüggéseiről – a hazai SF részletes és érdekes történetének, legfontosabb kiadványainak, könyveinek, eseményeinek – a legfontosabb hazai SF-írók és szerkesztők munkássága bemutatásának – a hazai SF-folyóiratok és egyéb erre szakosodott orgánumok áttekintésének – Zsoldos Péter munkásságának – kiemelten – A Zsoldos-díj és a HungaroCon hazai történetének – Az Avana történetének Vajdasági és erdélyi magyar scifi írók bemutatkozó estje – Erdély is, a Vajdaság is közel van. Amatőr és hivatásos szerzőket kellene meghívni, és a Cont megelőző napok egyikén bemutatkozó estet szervezni a számukra. Nagyon igényes szervezésre van szükség. Román és szerb scifi írók bemutatkozó estje – legalább ennyi élő nemzetközi kitekintésre mindenképpen szükség volna. A gyulai román intézmények révén, azt hiszem, a román írók meghívását kezdhetem intézni. Talán a fordítással, egyebekkel sem lesz gond. Szerbiai kapcsolatom egyáltalán nincs, abban valakinek segítenie kell. – Erre a rendezvényre egyébiránt ugyanaz vonatkozik, mint z erdélyi és vajdasági magyar scifi írók bemutatkozó estjére. A Cont megelőző napok egyikén kell megszervezni, nagyon igényesen. Ezek voltak az előzetes rendezvények, bár a két utóbbi már akár a következő kategóriába (is) sorolható.

FELVEZETŐ RENDEZVÉNYEK:

A most következő rendezvényekre a Cont megelőző napon, illetve a megnyitó előtti reggelen és délelőttön kerülne sor. Kiállítás megnyitása a Zsoldos-díjra jelölt novellákkal kapcsolatos pályázatra érkezett rajzokból. – a kiállítás megnyitója a Cont megelőző este vagy délután lenne, az eredményhirdetés pedig a megnyitón A scifi jelenetpályázat döntője – a döntő a Con előestéjén lenne, a győztes jelenet gálaelőadása pedig a megnyitón. Scifi író háromtusa – a Cont megelőző napon reggeltől estig. Legalább öt scifi író részt venne benne. Nem muszáj mindhárom kategóriában ugyanazoknak indulniuk, de így lenne igazán érdekes. A jelen lévő közönség által hozott újsághírek alapján kell a témákat kisorsolni. Ezek alapján az írók azonnal írnak egy-egy scifi témájú – verset – novellát – színpadi jelenetet Ebben a sorrendben. A döntést a szakemberekből és a közönség tagjaiból vegyesen felálló zsűri hozza. A zsűri tagjait például – itt és néhány más rendezvényen is – kisorsolhatnánk olyan vendégek közül, akik Avana vagy HungaroCon-pólót viselnek. A győztes verset elszavalják, a novellát felolvassák, a jelenetet pedig előadják a megnyitón. Farkas Bertalan érkezése – Az első magyar űrhajósra szükség lesz; részben őt is ünnepeljük. Hatalmas ceremoniális bevonulást kell szerveznünk a számára a Cont megelőző estén. Utána valamit tennie is kell: például jelt adhat a tűzijáték megkezdésére stb. – Farkas Bertalan lesz másnap délelőtt az űrhajózás-történeti vetélkedő döntőjében a zsűri elnöke. Vagy a műsorvezető. Amelyiket vállalja. Most pedig a felvezető rendezvények szép lassan átfolynak a Conba. Igazából a megnyitó előtt még mindent felvezető rendezvénynek tekinthetünk, de most már célszerű az időrenddel is törődni. Egy helyen kénytelen leszek még megtörni az időrendet: ott, ahol a folyamatos rendezvényekről fogok beszélni. Első nap Délelőtt Az űrhajózási vetélkedő döntője és eredményhirdetése Folyamatosan zajló rendezvények: Ezek a megnyitóval kezdődnek, és egészen a záróünnepségig folyamatosan tartanak. Filmvetítés – nonstop, esetleg magyarázattal válogatott SF-filmek. Régiek és újak. Makettkiállítás Warhammer kiállítás és bemutató. – a kiállításoknak minél nagyobbaknak és látványosabbaknak kell lenniük. Akár kirakodóvásár jelleget is ölthetnek. Harcjáték bemutató Könyv-és filmvásár Felolvasás – némileg a felolvasó színház analógiájára. A felolvasást halk zene kíséri, a felolvasó munkatársai laptoppal és projektorral illusztrálják a hallottakat. A Cont megelőző napon és a Megnyitó délelőttjén kizárólag Zsoldos műveit olvasnánk fel. A kiadók bemutatkozása után pedig a győztes kiadó által kijelölt művek kijelölt részleteit. A kiadóktól előre kérjük a művek megnevezését, a részletek kijelölését és a képanyagot. Ha zenét is találnak hozzá, azt is. SF-filmzene klub Megnyitó Program: – ünnepi beszéd – legfeljebb néhány perc – eredményhirdetések (az előzetes pályázatok) – a győztes jelenet előadása – a scifi író háromtusa gálája – a Magyar Űrhajóshimnusz ősbemutatója (szövegét vállalom, zeneszerzőt szerzek, ha nem tetszik, jelentkezzen más)

DÉLUTÁN:

A kiadók bemutatkozása – mindegyik kap 15-30 percet. A végén közönségszavazás. A győztes kiadó műveit hallhatja utána a felolvasáson a nagyérdemű. Élőkép felvonulás és verseny – eredményhirdetés másnap este Vetélkedők – spontán jelentkezés alapján – kérdéskörök: űrhajózás, scifi, a díjra jelölt művek és szerzők Űrsport-vetélkedő – játékos ügyességi verseny Űrkonyha-bemutató – űr-ételek, lehetőleg kóstolóval A jelölt szerzők bemutatkozása – minden szerző a saját segítőtársaival bemutatja a 15-30 perces műsorát. A győztest lóháton, jelmezben körülhordozzuk Koncert Tábortűz

Második nap

Előadások (Mindegyik profi, jó előadóval, filmbejátszásokkal, képekkel stb.) Javasolt témák: – az SF összefüggései más műfajokkal – a fantasy és a mitológia – tudomány és SF határmezsgyéje – nanotechnológia – futurológia – búvár-régészet – irodalmi érdekességek – tudomány és áltudomány Irodalmi társasjáték SF-akadályverseny

DÉLUTÁN:

Meghívott vendégek programjai – attól függ, kit hívtunk meg; Wilsontól Daenikenig – elvileg ő sem lehetetlen Ünnepélyes eredményhirdetés és díjkiosztó gála – a Zsoldos-díj kiosztása díszlövéssel és mindennel, amit csak ki tudunk találni

SF-TÉMÁJÚ SZÍNDARAB ŐSBEMUTATÓJA

– javaslatom erre: Orion-köd. – lassacskán teljes egészében felteszem a scifi.hu-ra – ha valakinek jobb van, álljon elő. – ide nagyon kell az Ufószövetség támogatása

HARMADIK NAP

Fórum A győztes írók rögtönzött ünnepi produkciója ZÁRÓÜNNEPSÉG ÉS GÁLA A SZERVEZŐK MARADNAK, ÉS MEGBESZÉLNEK MINDENT, ELSZÁMOLNAK STB…]]>