Tavaly Dániában, idén Oroszországban volt a sci-fi kedvelők és alkotók európai találkozója, és a két ország közti távolság meg is határozta az Euroconok hangulatát. Míg Koppenhágában rengeteg program volt és többnyire angolul, sok árussal és kiállítóval, addig az oroszoknál a programok kevéssé voltak érdekfeszítőek vagy angol nyelvűek: idén inkább a közösségi hangulat dominált. Következzék egy beszámoló a 2008. évi Euroconról. F. Tóth Benedek, Mórocz Tibor, Németh Attila, Miyazaki JunOroszországnak határozottan vannak előnyei és persze vannak hátrányai – még egy SF-találkozó esetében is. El?nye, hogy az orosz rajongók komolyan veszik a sci-fit és közvetlenek a vendégekkel, hátránya, hogy az ország nagy és a környez? országokban nem teljesen pozitív a megítélése. És persze nekünk vízumköteles. Hosszas előkészületek kellettek: meghívó beszerzése, a vízum kiváltása, s volt akinek új útlevél is kellett, mert az sem mindegy, az útlevél az út után mikor jár le. Aztán következett a beszállás és a repül?út, és a meglepetés elsőként a domodedovói reptéren érte a magyar résztvevőket – vagyis minket – ugyanis kiderült, hogy a találkozó bár Moszkvába volt meghirdetve, kicsit messzebb van az orosz fővárostól. Kábé annyira, mintha mi egy Budapestre meghirdetett rendezvényt Kecskemét mellett rendezünk meg. Próbált már valaki orosz taxissal alkudni? Hát nekünk sikerült háromezer rubelt (23 ezer forint) lefaragni a végárból, és így aztán viszonylag egyszerűen eljutottunk arra az egyetemi helyre, ahol a rendezvényt megszervezték. Csütörtök este már nem is volt más feladatunk, csak berendezkedni a szobában és megvacsorázni, illetve felderíteni, hogy mekkora az Európából érkezett küldöttek száma. A nyitóeste saslikozás volt soron, az erről készült fényképek talán árulkodnak a hangulatról. Pénteken megkezdődött az Európai SF Társaság éves ülése. A szervezeti kérdések mellett a Hall of Fame és a Spirit of Dedication díjakra is benyújtották a nevezéseket a küldöttek. Ami viszont ekkor kiderült: az oroszországi Euroconra kevesen jöttek el. Az északi országok egyáltalán nem képviseltették magukat, de távol maradt Európa Atlanti-óceánhoz közeli fele is. A Baltikum államaiból is hiányoztak a megszokott arcok, így az idei ülés jóval kevesebb résztvevővel zajlott. Közben párhuzamosan filmvetítések, orosz nyelv? programok, fegyverbemutató folyt különböző pontokon. Find more photos like this on SF WIW Délután a nagyteremben ünnepélyes eseményre került sor: a házigazdák köszöntötték a rendezvény díszvendégeit. Délután a nagyteremben díszes eseményre került sor – ekkor osztották ki az első körét a legrangosabb orosz science-fiction díjaknak. Kétszer is köszöntötték például a nyolcvanhárom éves Harry Harrisont – először egy Szent Györgyöt és a sárkányt ábrázoló különdíjjal kedveskedtek neki. Ugyanekkor osztotta ki a legnagyobb orosz sci-fi kiadó, az Eksmo a saját elismeréseit. Az Eksmo Harry Harrison kiadója is, tehát másodjára is a színpadra szólították őt, aki megjegyezte: reméli, nem kap már ma több díjat, mert fárasztó állandóan kimászkálni. Harry Harrison Ezen a délutánon a legtöbb példányban eladott szerzők is díjjal távozhattak (például Alekszandr Gromov, Gennagyíj Praskevics), de kitüntető figyelmességben volt része az orosz science-fiction nagyasszonyának is, aki csaknem fél évszázaddal ezelőtt elsőként vágott bele a tudományos-fantasztikus irodalom közlésébe a Szovjetunióban. A díjátadók között neves személyiségek voltak, úgymint Szergej Lukjanyenko vagy a hajdani orosz űrhajós: Georgij Grecsko is. Borisz Sztugackij telefonon köszöntötte az egybegyűlteket, őt két unokája képviselte a rendezvényen. A nap másik fő témája az volt, hol legyen megtartva a 2010-es Eurocon. Két pályázó volt: az angolok és egy közös cseh-lengyel projekt. A nap folyamán az is kiderült, mi várható jövőre Fiuggi-ban. 2009 márciusának végén ugyanis ez a Rómától 60 kilométerre fekv? olasz kisváros ad majd helyet a sci-fiseknek. Este az olaszok kis fogadást is tartottak, amit az épület előtt zenés-táncos rendezvény váltott – ingyen sörrel. Éjfélkor azonban lámpaoltás volt: a nagy orosz erd?ségek közepén is szigorú csendrendet kell tartani.

]]>