Megint megtörtént az, amitől az amerikai űrkutatási hivatal, a NASA szakemberei tartottak, ám most szerencsére nem történt katasztrófa, mint hajdanán: a szerda este fellőtt Endeavour űrsikló szigetelésének pár darabja a start utáni 107. másodpercben levált az űrsikló külső üzemanyagtartályáról. Az Endeavour a kilencedik percben Föld körüli pályára állt. A szigetelőhab darabok leválását Alan Poindexter űrhajós jelezte az írányítóközpontnak, őt igazolták azok a felvételek később, amelyeket a külső üzemenyagtartályra felszerelt kamera rögzített. Az űrsikló startját június 13-óta ötször halasztották el műszaki problémák és rossz időjárási körülmények miatt. Az első két alkalommal a külső üzemanyagtartálynál észleltek hidrogénszivárgást, ezért időzítették át az indítást, majd a rossz időjárás hátráltatta a 16 naposra tervezett missziót. Végül azonban sor került a startra, amely után a baleset megtörtént. Az űrsikló helyi idő szerint szerda este, pár perccel hat után indult útnak a floridai Cape Caneveral-i Kennedy-űrközpontból. Bill Gerstenmeier, a NASA műveleti főnökének később megtartott tájékoztatója szerint a start utáni 107. másodpercben az üzemanyagtartályról 8-9 szigetelőhab-darab levált és legalább két-három esetben az űrsikló testének vágódott. A felvételen látszik, hogy a szigetelőburok nagyobb megfagyott darabjai nekicsapódnak az űrhajó testének, és károkat okoznak benne. Azt egyelőre nem tudni, hogy milyen komolyak a károk. Az űrhajó hasán, a hőszigetelő pajzson észleltek néhány horzsolást, de ezt kisebb sérülésnek látják. Egyes források szerint azonban a fellövés felvételeit alaposan átvizsgálva legalább 15 levált darabot lehet megszámolni, ez pedig szokatlanul magas szám. Az űrkutatási hivatal kiemelte, hogy az Endeavour fedélzetén található javítókészlet segítségével az űrhajósok – hat amerikai férfi és egy kanadai nő – még a hazatérés előtt helyrehozhatják a sérülést. A legénység alaposan átvizsgálja majd az űrhajó hővédő burkolatát is. Az asztronauták által készített felvételeket elküldik a Földre, hogy áttanulmányozhassák a NASA-szakértők. Gerstenmaier tájékoztatása szerint amennyiben a kár helyrehozhatatlan, az asztronautáknak lehetősége van a Nemzetközi Űrállomás (ISS) fedélzetére átköltözni, és ott kivárni egy másik űrsiklót. Az Endeavour várhatóan két nap múlva, péntek este csatlakozik a Nemzetközi Űrállomáshoz. A dokkolást követően 13 ember lesz az űrállomáson, ahol soha ennyien nem tartózkodtak még egyszerre. Az űrsikló űrhajósai a tervek szerint a rendelkezésükre álló 16 nap alatt ötször tesznek űrsétát, összesen 32 és fél óra alatt. A feladatuk az, hogy kiegészítő berendezéseket helyezzenek el az ISS-hez tavaly hozzácsatolt japán Kibo kutatómodul külső burkán. Emellett karbantartási munkákat is végeznek az űrállomáson.
Find more videos like this on SFport.net
Ha a munkájukat elvégzik és a mostani sérüléseket kijavítják, akkor július 31-én egy kivételével hazatérhetnek. Aki fent marad, az Tim Kopra, helyette a március óta az ISS-en dolgozó japán Vakata Kocsi tér haza. A hazatérést a NASA szakemberei nyilván alaposan ellenőrzik majd, hiszen 2003-ban a Columbia űrsikló landolás közben robbant fel szintén egy start utáni sérülés miatt, és akkor hét űrhajós vesztette életét.]]>