Amikor elöször azt olvastam, hogy reklámozzam a blogomat, akkor újra elolvastam a bejegyzést, hátha rosszul értettem valamint. Második olvasásra is csóváltam a fejem, hogyan reklámozhatnék én egy blogot. Egy másik írásban azonban megtaláltam a választ. A blogger reklámeszköze a komment, vagyis a hozzászólás. Ennek az ingyenes eszköznek a hatékony használatába vezet be Varsányi Martina az i-do-web, egy blog a blogról bloggere a Hogyan szerezz látogatót a blogodra? sorozat második részében. Az egyik legjobb és legegyszerűbb módszer arra, hogy felkeltsük mások érdeklődését a blogunk iránt, ha mások blogján érdemben hozzászólunk a minket érdeklő cikkekhez. A blogger – gondolom tapasztaltátok ezt már magatokon is – kiváncsi fajta, és ha valaki véleményével megtiszteli az oldalát, akkor megnézi, hogy ki tette tiszteletét. Minnél kisebb blogokon történik ez, annál igazabb, ugyanis a nagy látogatottságú blogoknál elvész a sok másik bejegyzés között a tiéd. Amikor kommentelsz, hozzászólsz egy másik blogon, nem árt néhány szabályt betartani. Légy következetes: ahová egyszer írtál, oda menj később vissza, mit reagált a blog gazdája Rád. Érték: szólj hozzá érdemben a bejegyzéshez. Egy „klassz írás” semmit nem mond el rólad, ami miatt érdemes a blogodat felkeresni. Vitázz, vess fel más szempontokat, de sose támadd le a blog gazdáját. Személyiség: vállald fel önmagad. Ha álnév alatt blogolsz, akkor következetesen mindig ugyanazt a nicket használva írd a megjegyzéseidet, hogy azonosíható legyél. Helyezz el egy linket a blogodra is, hogy akiket további gondolataid érdeklik, könnyen megtaláljanak. Tömörség: ez em a Te blogod, hogy véleményedet hosszabban kifejtsd. Írd le röviden – és ha hosszabb, reagálj egy cikkben, melynek linkjét szintén megadod a blog gazdájának. És persze linkelj az előzményekre, hogy a többi olvasóid is tudja, mihez fejted ki a véleményed. Vélemény: Nem kell minden esetben egyet értened. Vitázz, adj hangot a saját véleményednek. Támaszd alá érvekkel. Adj lehetőséget a reagálásra. Udvariasság: az én házam, az én váram, az én blogom pedig a webes otthonom. Ne támadd a bloggert, még ha kritizálod is. Beszélj vele úgy, ahogy személyesen is tennéd. Ha ismered a való életben is, ne használj fel olyan információkat, amiket nem mondott el saját magáról (pl. ha álnéven ír, ne írd le az igazi nevét). Légy érthető: légy tömör, de ne várd el, hogy a többiek kitalálják a gondolataidat. Használj rendes magyar nyelvtant, értelmes egész mondatokat. Ha lehet, kerüld a szlenget. Ha így teszel, akkor a rövidre fogott reagálásodban is látszani fognak a gondolataid. Blogetikett: ahány ház, annyi szokás. Ha új vagy a blogon, nézd meg, mások hogy írnak. Ha a blog valamilyen blogetikettel rendelkezik, akkor olvasd el azt, és tartsd be. Flame: Flamenek a végeláthatatlan vitákat hívják. Mi volt előbb a tyúk vagy a tojás? Melyik jobb, a Startrek vagy a Star Wars? Ilyen vitákba teljesen fölösleges belemélyedni. Ha beleszaladsz egy trollba (internetes kifejezés a bunkó kommentelőre), akkor ne hagyd magad provokálni és ilyen vitákba belerángatni. A hozzászólással történő népszerűsítés szép szokása, hogy anélkül adsz, hogy elvárnál, elvárhatnál bármit is viszonzásul. Az eszmecsere a másik jobb megismeréséhez és elismeréséhez vezet. Nem kell egy véleményen lenni ahhoz, hogy értékeld a másik véleményét (mi is sokat vitázunk Merras-szal, mégis mindig kikérem a véleményét azokban a témákban, amikhez ő jobban ért). A kommentelés vezethet linképítéshez is, ami szintén fontos pont ahhoz, hogy olvasottabbá tegyük a blogunkat – de erről majd egy későbbi bejegyzésben. A legszebb viszont az, hogy az így felépített kapcsolatok nem csak a blogoszférán innen, de azon túl is működnek. Sok kedves emberrel találkoztam így, akikkel a blogokon túl is tartjuk a kapcsolatot. Kapcsolódó írások:

]]>