Miután az értelmezések dzsungeléből kivadásztuk a geek, a nerd és a dork szlengszavak mai közelítő meghatározásait, itt az ideje, hogy terepre menjünk, filmes és sorozatos példákon bemutatva, milyen karakterek milyen típusba illenek. A holnapi befejezésben pedig szavaink magyar megfelelőinek nyomába eredünk majd.
Összefoglalva tehát a legfontosabb három szavunkat, nagyjából így nézünk ki:
1. Geek: specializált tudás van, intelligencia van, szociális készség van
2. Nerd: specializált tudás van, intelligencia opcionális, szociális készség nincs
3. Dork/Dweeb: specializált tudás nincs, intelligencia nincs, szociális készség nincs
A részletezéshez lásd az előző cikket, most pedig jöhetnek a konkrét régebbi és újabb fiktív karakterek, akikben valamely kategória személyiségjegyeit fedezhetjük fel.
A kilencvenes évek nálunk ismert talán legpozitívabb geek karaktere Jerry Steiner a Parker Lewis sosem veszít című sorozatból (még a magyar szinkron hőskorának végén sugározta a TV2, a magyar változat sok helyen jóval viccesebb az eredetinél). Steiner bár a jelenleg Amerikában már a közbeszédben kiemelt szintre került school bullying folyamatos áldozata annak tipikus amerikai elemekkel (zsebpénz-elvétel, fizikai bántalmazás, iskolaszekrénybe zárás), ezt a tech geekség teljes arzenáljával ellensúlyozza, programozik, hackel, sőt feltalál, vagyis a sztereotípia pozitív pólusának extrém végén szerepel.
Azonban a kilencvenes években még nem igazán van kánonja ezeknek a kategóriáknak (sőt). A Jóbarátok második évadában Joey benéz az statisztikai adatfeldolgozásban középvezetővé kinevezett Chandlerhez, és ott egy alacsonyabb beosztású statisztikussal találkozik. Bár az alacsony, szemüveges beosztott teljesen jól végzi az igen speciális munkáját, Joey simán ledorkozza. Pár résszel korábban pedig hasonló tónusban geekezi le Chandlert, még kvázi-szitokszóként.
Az 1999-2000-es évadban készült, mindössze tizenkét részt megért Freaks and Geeks nevében hordozza a szubkultúrát, kifejezetten a negatív tónusban. Szereplői az amerikai középiskolarendszer társadalmi kirekesztettjei, a privilegizált helyzetét megtagadó nonkomformista jótanuló lánytól a megszólalni sem merő srácig. A geek-nerd-dork skála számos elemét megjelenítő sorozat műsorról való levételét petíciók kísérték, mert bement a sztereotípiák alá, társadalmi drámaként boncolgatva a kérdést. (Oly sok európai mércével intelligens amerikai sorozathoz képest ezt sem sikerült feltámasztani.)
A geekség társadalmi elfogadásával mindeközben egyre több pozitív geek karakter, illetve geek karakterjegyeket birtokló szereplő tűnt fel a mozikban. Ilyen Jeff Goldblum, aki a Függetlenség napjában már a kilencvenes években bizonyította az Apple számítógépek bolygóközi dominanciáját (ő kapcsolta rá a Macbookját az idegen űrhajóra, saját kézzel írt vírusával megsemmisítve azt), majd jöttek a geek/nerd hackerek, akik ragyogóan fel tudnak törni kormányzati szerveket (pl. a Transformersben két mellékszereplő, vagy Matthew Broderick a Háborús játékokban a hetvenes években gyártott IMSAI 8080-asával indít majdnem nukleáris összecsapást a Szovjetúnióval). A hackerdíjat talán mégis Lex Murphy, a Jurassic Park-ban szereplő 12 éves kislány érdemli, aki bámulatos sebességgel tör fel egy teljesen egyedi operációs rendszert.
Ha mostanában biztosra akarnak menni Hollywoodban, akkor a geek geeksége kimondatlan, tompított, és esetleges negatív tulajdonságait valamilyen szexepilre cserélik. Ebben a kategóriában Hugh Jackman nyer, aki a 2001-es Kardhalban nem csak hackel, hanem szexin hackel, miközben maga hackelési folyamat is felhasználóbarát, egy kezdő 3D grafika tutorial és egy puzzlejáték keresztezésére hasonlít. Mára az is gyakran előfordul, hogy – teljesen eltávolodva az eredeti geek figuráktól – főhősök kapnak a geekekre jellemző elemeket, negatív töltet nélkül. A legnépszerűbb geek karakterjegyeket hordozó figura jelenleg Iron Man, aki a Robert Downey Jr.-féle adaptációban számos pozitív geek személyiségjegyet kap.
A geek-nerd-dork skála – 2. rész: Lássuk a példákat!
