Kudarccal zárult tegnap a Nemzetközi Űrállomás magasabb pályára állítása. A műveletet a Progressz M-58 orosz teherűrhajó hajtóművének ismeretlen okú meghibásodása okozta. A Progressz feladata lett volna hajtóművével hét kilométerrel magasabbra tolni az ISS-t, de csupán másfél kilométernyi korrigációt sikerült véghezvinnie. Kérdéses, hogy a Discovery jövő heti startját nem kell-e elhalasztani emiatt. 

Az orosz szövetségi űrügynökség tájékoztatása szerint a csütörtökön meghiúsult pályakorrekciót szombaton ismét megkísérlik. Ez azért is fontos, mert jövő héten csütörtökön, azaz december 7-én 21.35-kor (közép-európai idő szerint péntek hajnali 3 óra 35 perckor) indulna el a Kennedy Űrközpontból a Discovery hét fős legénységével a Nemzetközi Űrállomáshoz, többek között, hogy visszahozza Thomas Reiter német űrhajóst, és ott hagyja helyette Sunita Williams amerikai űrhajósnőt. Az orosz űrügynökség egyik tisztségviselője, Igor Panarin szerint az űrsikló dokkolása a jelenlegi magasságban is lehetséges. "De vannak más szempontok is, amelyeket figyelembe kell venni" – tette hozzá. Ha a Discovery december 7-én nem indulhatna el, még tíz nap áll rendelkezésére a NASA-nak a felbocsátásra. Az ISS-t azonban mindenképpen feljebb kell tolni, az űrrepülőgéptől függetlenül is, hiszen a Föld gravitációs erejének hatása miatt mindig közelebb és közelebb kerül a felszínhez. Nem ez az első ilyen manőver, a 350 kilométer magasságban keringő létesítményt „külső segítséggel” nyomják vissza a helyére. Szojuz rakéta emelte magasba a Progressz M-58-at október 26-án

]]>