Kezdem azzal, hogy a kezetekbe adom a kifogást, oké? Pénz. A Tor.com ugyanis pénzből készült, és ez látszik is rajta: letisztult, nagyon használhatóra csiszolt dizájnt kapott, és rendkívül jó írásokat közölnek. De kezdjük az elején. A Thomas Doherty nevével fémjelzett kiadó 2008 elején nekilátott új oldalt csinálni a science fiction művekhez használt Tor márkájának. A lap bevezetését nem övezte nagy kampány, egyszerűen bejelentették, hogy az értesítési listára feliratkozók nem csak a Tor.com indulásáról kapnak majd hírt, hanem heti egy ingyen könyvhöz is hozzájutnak PDF-ben. A könyvesőnek az oldal elindulásával vége lett, olvasnivalót viszont továbbra is akad rajta. A legnagyobb durranás most Cory Doctorow új könyve, a Makers, ami sorozatként, heti három részben jelenik meg. A kötet elejét 2005-ben lehetett olvasni a Salon-on – illetve most is elő lehet ásni még – de pár hete már teljesen új, eddig ismeretlen szövegek érkeznek. A regény októberben fog megjelenni a kiadónál, az utolsó rész pedig valamikor jövő januárban kerül ki az oldalra, nehéz nem látni, hol van a biznisz a dologban. Az igazi technikai csodát nem a folytatásos regény rejti, hanem a havi két novella. A mezítlábas, böngészőben elolvasható szöveg mellett a következő formátumok érhetőek el: nyomtatni való PDF, e-könyvre való Mobipocket és ePub fájl – ezzel a két formátummal az Amazon Kindle-től az iPhone-ig le van fedve a paletta – a cseresznye a süti tetejére pedig az ingyenes hangoskönyv (mp3) verzió az ingázóknak. Letölthető hanganyagot máshol is kínált már a kiadó. A kiadó eggyel hivatalosabb lapjáról a szerzőkkel készült interjúkat tölthetik le podcastban az érdeklődők. A sorozat 2008-ban véget ért, a kísérletezés most a Tor.com-on zajlik tovább. Mielőtt bárki elkezdené rázni a kattogós, nehéz IBM billentyűzetét felém, hogy na de ez a nyugat, jelzem, hogy épp elindult a szintén ingyenes, a szöveg mellé audio verziót is adó Rost magazin, Rorimack új projektje. A novellák mellett van egyéb tartalom is az oldalon: könyvismertetők, sorozatokról szóló cikkek, SF ötleteket, hagyományokat feszegető írások. Aktualitásként most épp a Worldcon a téma, folyik a spekulálás – a döntősökről szóló kritikákkal persze – hogy ki nyeri idén a Hugo-t, de kicsit hátrébb lapozva van egy hét holdraszállás is. A nyári uborkaszezont a szerkesztőség a Star Trek újranézésével, A Gyűrűk Urának és Az idő kereke sorozatnak az újraolvasásával tölti, lelkesen dokumentálva a történteket. A Tor.com ügyesen elkerült három olyan hibát, ami közel olvashatatlanná tud változtatni egy oldalt. Egyrészt nem szaporodtak el a listák az elmúlt hét, hónap, év legjobb, legtöbb hozzászólást generáló, legizgalmasabb és a többi cikkeiről. Nincs túlsúlyban a tévé sem, az őrült tempóban frissülő io9-hoz képest a Tor szinte halott, akarom mondani csendes. A legnagyobb előnye mégis az, hogy sikerült különböző funkciókat egy oldalra integrálni. Van közösségi háló, galéria, naptár eseményekkel, sőt most már bolt is, mégsem kell öt-hat webcím között ugrálni a felhasználónak. Zárlat: 1988 óta minden évben a Tor nyeri a Locus magazin legjobb SF kiadójának járó díját. Nem lehet véletlen.

Magyar sci-fi könyvek az SFportal E-Book kínálatában!

]]>