Star Wars Nap alkalmával összeszedtük, mi az, amit eddig biztosan tudunk a Star Wars 7. részéről, kik a szereplők és mik az aktuális pletykák. Amióta 2012 végén a Disney bejelentette, hogy egyéb spin-off filmek mellett elkészíti a régóta vágyott hetedik, nyolcadik és kilencedig részét a Star Warsnak, rengeteg pletyka kering a neten ezzel kapcsolatban – örök hála ezért a Jedi Newsnak, amely szavában csak annyira szabad hinni, mint Palpatine ígéreteiben. Szóval ez a cikk részben azért is született meg, hogy tiszta vizet öntsünk a pohárba a Star Wars 7. részének megszületésével kapcsolatban.

Star Wars előzmények

Az egyelőre cím nélkül Star Wars Episode 7 lesz az első mozifilm, ami a Disney égisze alatt a messzi-messzi Galaxisban játszódik – de nem az első Csillagok Háborúja-produkció, hiszen a 7. részt alaposan megelőzi az ősszel induló Rebels című animációs sorozat, amelynek új trailerét a mai nap folyamán mutatják be. Az viszont már kevésbé ismert tény, hogy George Lucas még azelőtt elkezdett dolgozni az új trilógia történetének vázlatán, hogy a Lucasfilmet eladta volna a Disney-nek. Mindhárom film treatmentje kész volt, amikor 2012. október 30-án a Walt Disney Company 4,05 milliárd dollárért felvásárolta a Lucasfilm Ltd.-t és annak alvállalatait (a Lucasfilmet, a Lucas Digitalt – ez alá tartozik az Industrial Light & Magic és a Skywalker Sound –, a Lucasfilm Animationt, a LucasArtsot, a Lucas Licensinget – alatta a Lucas Learning és a LucasBooks –, és a Lucas Online-t). Ezzel zsebre vágott jó néhány jogot, köztük a legnagyobb ütőkártya természetesen a Star Wars és az Indiana Jones volt. Ott volt tehát a Disney kezében az aranytojást tojó tyúk, ami a Marvel 2009-es felvásárlása óta a legnagyobb üzleti sikere lett a cégnek. Lucas részvényessé vált, és megmaradt kreatív tanácsadónak, úgyhogy együtt dolgozhatott az alkotókkal. Az alkotókkal, akik előtt nagy feladat állt: Lucas jegyzetei alapján összehozni egy vadonatúj trilógiát, azt az ep7-8-9-et, amire már harminc évvel ezelőtt is vártak az emberek, a Revenge of the Sith (A Sith-ek bosszúja) befejezése óta pedig havi egyszer tuti megkérdezték Lucastól: nem akarod véletlen megcsinálni azokat (egyszer annyira elege lett a kérdésekből, hogy kijelentette: soha sem gondolkodott a harmadik trilógián). A Disney kiadta az ukázt: ne egy EU művet dolgozzanak fel, sőt, ne is törődjenek a kibővített univerzummal, egy teljesen önálló történetet tessék írni. A feladattal Michael Arndt bízták meg, aki akkor még csak a Toy Stoy 3-at jegyezte ismertebb munkaként, azóta már letett az asztalra egy The Hunger Games: Catching Fire-t (Az éhezők viadala: Futótűz). Arndt elő is állt egy negyven-ötven oldalas treatmenttel. Közben a Disney megtalálta a tökéletes rendezőt Star Wars produkciójához Jeffrey Jacob „J. J.” Abrams személyében. Az úriember egyrészt iszonyú nagy Star Wars-rajongó, olyannyira, hogy a 2009-es Star Trek elkészítésekor leginkább a Return of the Jedi (A Jedi visszatér) inspirálta, de nem lövünk bakot, ha azt mondjuk, hogy az Empire Strikes Back (A Birodalom visszavág) is elég jól tetten érhető azon a mozifilmen. A másik érv, ami Abrams mellett szólt, az a munkássága. Producerként, íróként és rendezőként olyan sorozatokon és filmeken dolgozott, mint az Alias, a Lost (Eltűntek), a Fringe (Rejtély), sikerre vitte a Mission: Impossible III-at, majd 2009-ben feltámasztotta a Star Treket, aztán ezt még meg is fejelte a folytatással, a Star Trek: Into Darkness-szel (Sötétségben). És persze ott van még a Super 8, amellyel a ’80-as évek sci-fi témái előtt hajtott főt. Akció, látvány, a ’80-as, ’90-es évek megidézése, az űropera érzés megragadására való hajlam: ez a Star Wars receptje. A Disney lecsapott rá, s bár Abrams előtte még azt nyilatkozta, ha felkérnék, nem vállalná el, mert ez túl nagy falat neki, úgy tűnik, azért sikerült meggyőzni. Ezalatt nőtt a kreatív stáb sora is, Kathleen Kennedy Lucasfilm atyaúristennő mellé beszállt Abrams a saját cégével, a Bad Robottal, illetve megjelent Lawrence Kasdan és Simon Kinberg a listán. Kasdan anno részt vett a Star Wars ep5-6 forgatókönyvének megírásában, sőt, neki köszönhetjük a Star Wars: Shadows of the Empire (A Birodalom árnyai) című cross-médiás (videojáték, képregény, könyv) EU-mű történetét is. Kinberg pedig egyebek mellett az X-men előzményfilmeken dolgozott, illetve a Star Wars Rebelshez szintén van némi írói köze. Aztán jöttek az újabb és újabb, ismerős nevek. John Williams újra elvállalta mindhárom új Star Wars-film zenéjének megírását, Mark Hamill jelezte, hogy már „tárgyalnak velük”, sőt, elárulta, hogy Lucas Peter Mayhew és Anthony Daniels visszatérését is pártolja. Márciusban Lucas maga erősítette meg, hogy a Hamill-Carrie Fisher-Harrison Ford trióval megtörtént a megegyezés, bár azt nem árulta el, hogy az sikeres volt-e vagy sem. Akkor optimistán tippeltünk, ma már tudjuk, hogy nem hiába. A Star Wars 7. részét egyéb külső helyszínek mellett főleg az Egyesült Királyságban fogják forgatni, egész pontosan a londoni Pinewood Stúdióban, ahol az előző hat film egy része készült, a díszletek építése természetesen már folyamatban van, sőt, nagy valószínűséggel már elkészültek. A Star Trek jelmeztervezője, Michael Kaplan kapta a feladatot, hogy meghatározza a Galaxis legújabb divatirányzatát, az operatőri munkát pedig Daniel Mindel vállalta el, aki majd 35 mm-es filmre fogja rögzíteni a felvételeket. Év végén megláthattuk az új R2-D2-t, amit az R2 Builders Club épített meg, közben Alan Horn, a Disney Stúdió elnöke elárulta, hogy a Star Wars ep7 költségvetését 200 millió dollárban határozták meg. Előtte azonban Abrams és Kasdan még átírták Arndt első szkriptjét, illetve a Lucasfilm bejelentette, hogy a premier 2015. december 18-án lesz.

Produkció!

A film produkciós munkálatai nem oly régen kezdődtek meg, márciusban már tudtuk, hogy a forgatást májusban kezdik meg a Pinewood Stúdióban, a történet pedig nagyjából harminc évvel azután játszódik, hogy felrobbant a második Halálcsillag az Endor hold fölött. A sztori középpontjában ezúttal is egy fiatal trió áll. Április 5-én jött a hír, hogy a munkálatok megkezdődtek Izlandon és Abu Dhabiban – utóbbi Tatooine-ként funkcionál, ahol úgy tűnik, Birodalmi lépegetők fognak kóricálni az alanti kép alapján [caption id="attachment_17512" align="aligncenter" width="1024"]AT-AT ep7 Birodalmi lépegetők a Tatooine-on? Mi a szösz?[/caption] Két nappal később bejelentették Peter Mayhew visszatérését Chewbacca szerepébe, hó vége felé pedig hivatalossá vált az, amit januárban már elmondtak: az EU eddigi formájában megszűnik létezni, a hat Star Wars filmet és a The Clone Wars sorozatot leszámítva minden egyéb mű a Star Wars-kánonon kívülre került – az EU-val kapcsolatban ne hagyjátok ki X-magazinos visszatekintőnket, és nemsokára azt is megtudhatjátok,  hogy mi élte túl a Disney csapását. Pár nappal ezelőtt pedig végre hivatalosan is bejelentették a főszereplőket.

A régi és az új hősök

Mark Hamill visszatér Luke Skywalker szerepébe, de valószínűleg most már inkább Qui-Gon Jinn és Obi-Wan Kenobi mentor szerepkörét ölti majd fel. Hiszen ő a régi Jedi Rend utolsó lovagja, és az új Rend első mestere. Mivel nem ismerjük a Star Wars 7. részének történetét, nem tudjuk, mennyire sikerült Luke-nak visszaállítani a Rend nívóját azután, hogy rászabadították a Galaxisra a klón háborúkat és a Birodalmat. Egy biztos, Luke Skywalker ekkor már az ötvenes éveit tapossa, bölcs, öreg mester lehet. Hamill amúgy egész jól elvolt az utóbbi harminc évben, néha feltűnt egy-egy epizódban, általában valamilyen gonoszként (Chuck, Gyilkos elmék), de leginkább szinkronmunkákból élt, jellemzően akkor is valamiféle gonoszt szólaltatta meg. Legismertebb munkája Joker, ’92-től 2012-es visszavonulásáig majdnem mindig az ő hangján szólalt meg Batman nemezise, legyen szó rajzfilmsorozatról vagy videojátékról. De a Star Warsba sem a 7. részben tér vissza, idén már hallhattuk őt Darth Bane-ként a The Clone Wars záró epizódjában. [caption id="attachment_17515" align="aligncenter" width="400"]Mark Hamill üdvözli rajongóit Londonból. Mark Hamill üdvözli rajongóit Londonból.[/caption] Carrie Fisher, azaz Leia Organa hercegnő (esetleg Leia Skywalker? Leia Solo?) szerepe lehet talán a legérdekesebb, hiszen őt alapvetően harcos politikusként ismertük meg, mint amilyen az anyja, Amidala volt. Ugyanakkor vele van az Erő, így elég valószínű, hogy Luke Jedivé képezte. Plusz, neki ott van a szerelme is Han képében, ami tovább gabalyítja helyzetét. Lehet-e politikus egy Jedi, vagy lehet-e Jedi egy politikus? Vajon Luke Rendjében van már helye a házasságnak, gyerekvállalásnak, vagy megmaradt az ortodox úton? Sikeres anya és feleség, a Jedi Tanács tagja, esetleg még mindig valamiféle vezető politikai szerepet tölt be? Vagy mindhárom, esetleg egyik se? Érdekes felütés lenne, ha Leia a Rendért elhagyta volna Hant, de emiatt megromlott volna a kapcsolata Luke-kal. És ez csak egyetlen lehetőség a sok-sok rajongói teória mellett. Carrie Fisher szekere nem ment olyan jól, mint Hamillé vagy Fordé. Ugyan ő is fel-feltűnt sorozatokban (legutóbb például Darth Vader hangja, James Earl Jones mellett szerepelt a The Big Bang Theory-ban), illetve 2005 óta ő a hangja az Angela nevű karakternek a Family Guyban, de különösen kiemelkedő szerepe Leia óta nem volt. Írt néhány forgatókönyvet, illetve főleg azok „javításából” élt egy darabig, jelent meg regénye (ami mondjuk egyből bestseller lett), és színházakban is fellépett, de összességében a Star Wars neki nem hozta meg az úttörő sikert. Ráadásul bipoláris zavar és komoly gyógyszerfüggőség rontotta egészségét. [caption id="attachment_17514" align="aligncenter" width="272"]Carrie Fisher megérkezett Londonba. Carrie Fisher megérkezett Londonba.[/caption] Harrison Ford vidáman tér vissza az öreg Han Solo szerepébe, sőt, róla már azt is tudjuk, hogy fontos szerepet kap a Star Wars legújabb epizódjában. Hogy mit, az jó kérdés, de azt már sokan biztosra veszik, hogy Han meghal a filmben. Én személy szerint nem tudom Hant otthon ücsörgő családapaként elképzelni, viszont a 72 éves Harrison Fordot sem tudom a régi Han szerepében elképzelni. Az ő karrierjét pedig azt hiszem, nem kell ecsetelni, hiszen majdnem minden évben láthatjuk legalább egyszer a moziban. [caption id="attachment_17516" align="aligncenter" width="274"]Harrison Ford is befutott Londonba. Harrison Ford is befutott Londonba.[/caption] Kenny Baker, Anthony Daniels és Peter Mayhew szintén visszatérnek régi szerepükbe. Valószínűleg ezúttal is csak hagyománytiszteletből hívták meg Kenny Bakert a forgatásra, hiszen már az Attack of the Clonesban (A klónok támadása) is csak egyetlen jelentben bújt bele R2-D2-ba ugyanezen okból, míg a Revenge of the Sith-ben mindössze stock footage-ekben, azaz újrahasznosított felvételekben szerepelt. Egyszerűen a mai R2-D2 robotok száz százalékosan működnek távirányítóval, a CG dublőrről nem is beszélve. Baker a The Phantom Menace (Baljós árnyak) forgatásán tett is egy vicces megjegyzést arra, hogy össze kéne törnie az új robotot, mert elveszi a munkáját. [caption id="attachment_17517" align="aligncenter" width="405"]Kenny Baker Baker és R2 örökre összenőtt.[/caption] Anthony Daniels valószínűleg az egyetlen olyan Star Wars-színész lesz, aki 1976 óta, vagyis az A New Hope (Egy új remény) forgatásának megkezdésétől kezdve részese a Star Warsnak – ha csak C-3PO nem pusztul el az elkövetkezendő két filmek valamelyikében. Daniels amúgy szinte másból sem él, mint az aranyszínű robotból. A hat film mellett ő szólaltatta meg a protokoll droidot a The Clone Warsban, a Tratakovsky-féle Clone Warsban (A klónok háborúja), a ’85-ös Droidsban, és szinte az összes videojátékban, amiben szerepet kapott az ember-kiborg kapcsolatok szakértője, de különféle promóciós anyagokban is szívesen belebújt az aranyszínű jelmezbe. Sőt, Daniels az ep-2-ben és ep3-ban megjelent maszk nélkül, mint Dannl Faytonni (az ep2-ben a bárjelenetben, az ep3-ban az operában látni). [caption id="attachment_17518" align="aligncenter" width="320"]Anthony Daniels Jó is az, ha az ember a hóna alá kaphatja saját szerepét.[/caption] Peter Mayhew szereplése sokáig kérdéses volt, ugyanis két évre tolószékbe kényszerült, tavaly pedig a térdét műtötték. Mayhew viszont emberfeletti erővel és akarattal dolgozott azon, hogy újra lábra állhasson, és ötödszörre is magára ölthesse Chewbacca bundáját. Amit amúgy magára öltött négy Star Wars-filmen kívül számtalan más showműsorban és reklámban. [caption id="attachment_17519" align="aligncenter" width="616"]Peter Mayhew Szegény Mayhew, maszkkal lehet, hogy jobban néz ki.[/caption] És akkor lássuk az újoncokat, elsőként a londoni születésű, nigériai felmenőkkel rendelkező John Boyegát. Őt a világ a 2011-es Attack the Blockból (Idegen arcok) ismerheti, ahol a lakótelepi tinibanda fejét, Mosest alakítja. Ebben két kisebb bűntett mellett kell megállítania egy idegen inváziót. Túl sok szerepe azóta sem volt, bár nemsokára láthatjuk a 24: Live Another Dayben. Hogy kit játszhat az ep7-ben? Mivel a hivatalos közleményben ő áll a lista élén, feltételezhető, hogy a főszereplő trió tagja lesz, de ennél több támpontot még a szereplőválogatáson használt karakterleírások sem adnak. Többször is felmerült a pletyka, hogy valamelyik korábbi szereplő fekete utódot kap (általános kedvenc a több mint harminc éve halott Ben Kenobi huszonéves, néger csemetéje), de e tekintetben a legtöbb, amit elképzelhetünk az, hogy Luke tanítványt fogad, és esetleg azt játszhatja majd Boyega. [caption id="attachment_17520" align="aligncenter" width="660"]John Boyega az Attack the Clockban. Gonosznak se lenne utolsó. John Boyega az Attack the Clockban. Gonosznak se lenne utolsó.[/caption] Daisy Ridley a tökéletes ismeretlenség, még a korát sem sikerült kinyomozni. Tavaly került a szakmában, szerepelt néhány sorozatban, meg láthattuk a Blue Season című sci-fi rövidfilmben. Ha innét sikerül mondjuk az, ami Harrison Fordnak vagy Keira Knightley-nek, akkor az szép bravúr lesz. A pletykák szerint amúgy ő játssza majd Han és Leia lányát, amit főleg abból szűrtek le a népek, hogy az olvasópróbán Ford és Carrie között ült. De arra azért nem kell számítani, hogy karakterét Jaina Solónak hívják majd. Viszont egész jó énekhangja van. [caption id="attachment_17513" align="aligncenter" width="450"]Daisy Ridley Az ismeretlenségből a Star Warsba. Vajon sikerül majd dobbantania, vagy eltörik alatta az ugródeszka?[/caption] Adam Driver volt az első színész, akit megismerhettünk, a Variety már februárban közhírré tette, hogy ő fogja a film egyik, valószínűleg fontos gonoszát játszani – az arcberendezése mindenesetre megvan hozzá. Driver viszonylag ismert színész, 2012 óta játszik a Girls (Csajok) című sorozatban, láthattuk Steven Spielberg Lincolnjában és Clint Eastwood J. Edgarjában (J. Edgar – Az FBI embere). Hogy milyen gonosz lesz (Sith, valamilyen katonai tiszt, esetleg más), azt nem tudni, bár pletykáltak már arról (vagy ábrándoztak arról), hogy ő lesz Han és Leia Sötét Oldalra tért gyermeke, Jacen Solo. [caption id="attachment_17521" align="aligncenter" width="660"]Adam Driver Ilyen fizimiskával bárkiből lehet gazfickó.[/caption] Oscar Isaac arcberendezése sem szimpátiára termett, legtöbb szerepében nem is éppen jószívű lelket játszik. Ridley Scott Robin Hoodjában John herceget alakította, a Sucker Punchban (Álomháború) a képzeletbeli bordélyt vezette, ahol a főhősnők szexrabszolgaként güriztek, míg a Drive-ban egy javulófélben lévő bűnöző szerepét öltötte magára. Ezek után ki merne tétet tenni arra, hogy a Star Warsban Jedi lovagot alakít majd? [caption id="attachment_17522" align="aligncenter" width="660"]Oscar Isaac Oscar Isaac nem túl szimpatikus szerepe a Sucker Punchban.[/caption] Andy Serkisnél mindenki biztosra veszi, hogy egy motion capture-rel létrehozott CG figurát játszik majd el. Persze nem csoda, hiszen a Lord of the Rings (A Gyűrűk Ura) és a Hobbit filmekben ő keltette életre Gollamot, az új Majmok bolygója-filmekben ő van Caesar digitális maszkja mögött, és ha már majomkodás, hát ő keltette életre King Kongot Peter Jackson remake-jében. De azért valódi arcát is láthattuk néha, például a The Prestige-ben (A tökéletes trükk) ő játszotta Alley-t, Tesla segítőjét, és Gollam „eredeti” formáját, Szméagolt is ő alakítja. [caption id="attachment_17523" align="aligncenter" width="513"]Andy Serkis Gollam Te drágaszág, te olyan iszmerősz vagy nekem.[/caption] Domhnall Gleeson a Harry Potter and the Deathly Hallows (Harry Potter és a Halál Ereklyéi) két részéből lehet ismerős, ahol ő ugrott be a legidősebb Weasley-gyerek, Bill szerepére Richard Fish helyére, aki a harmadik filmben alakította Williamet. Emellett láthattuk egyebek mellett például az új Dreddben, illetve tavaly főszerepet kapott az About Time-ban (Időről időre). Ebben egy időutazásra képes srácot alakított, és naná, hogy képességét csajozásra használja fel. Korát elnézve valószínűleg a főszereplő trió harmadik tagja lehet, és mivel kicsit hasonlít a fiatal Hamill-re, sokan úgy gondolják, hogy Luke fia lesz. Már ha lesz fia Luke-nak… [caption id="attachment_17524" align="aligncenter" width="607"]Domhnall Gleeson Domhnall Gleeson a varázspálca után fénykardot ragadhat?[/caption] Max von Sydow-t valószínűleg nem kell bemutatni. A 85 éves színész 65 éves múltra visszatekintő karrierje folyamán rengeteg filmben és sorozatban szerepelt. Csak néhány a teljesség igénye nélkül: Shutter Island (Viharsziget), Minority Report (Különvélemény), a már korábban említett Scott-féle Robin Hood, és ha már Dredd bíró szóba került, Sydow szerepelt a sötét sci-fi-képregény egy korábbi adaptációjában. Tudjátok, amelyikben Sylvester Stallone alakította a bíró urat. Azt viszont már kevesen tudják, hogy a Ghostbusters 2-ben (Szellemirtók 2) ő volt a Wilhelm von Homburg által alakított Vigo hangja, a szereplőlistáról ugyanis lehagyták. Később a Ghostbusters: The Video Game kedvéért még egyszer visszatért ehhez a szerephez. Hogy ő kit játszik a Star Wars 7. részében, az megint egy jó kérdés (abból akad pár még jelenleg). Egyes híresztelések szerint egy Jedit a régi Rendből, akit Luke az évek folyamán talált meg, s aki segített neki felépíteni az új Rendet. Mások szerint ő veszi át Sir Alec Guinness szerepét, mint Ben Kenobi szellemalakja. [caption id="attachment_17525" align="aligncenter" width="640"]Max von Sydow Max von Sydow mint Ben Kenobi?[/caption]

További pletykák

Mint látható, az új színészekkel kapcsolatban szinte más sincs, csak pletykák, híresztelések, és leginkább, rajongói vágyálmok. (Köszönetet mondtam már ezért a Jedi Newsnak?) A tény azonban az, hogy semmit nem tudunk az új színészek által életre keltett karakterekről, még az is csak félhivatalos információ, hogy Adam Driver gonosz szerepet játszik, a többi meg abszolút távol áll mindenféle hivatalos bejelentéstől. Természetesen a Star Wars 7. részének történetével kapcsolatban ugyancsak rengeteg pletyka kering a neten. A legegyértelműbben hülyeségnek nevezhető az, amely szerint a Thrawn-trilógia kerül megfilmesítésre, ez már a bejelentés napján baromság volt. Talán reálisabb az a letyi-pletyi, amely szerint a Birodalom nem omlott össze az ep6 után, csak meggyengült. Luke eltűnt (Paul Atreides után szabadon), Han és Leia pedig nyolc évvel a film kezdete előtt börtönbe került. A főszereplők az ő, árván felnőtt gyermekeik lennének, akik Luke-ot keresik, hogy segítsen nekik megszöktetni a szüleiket. Egy másik híresztelés szerint a Star Wars ep7-re a droidok uralják a Tatooine-t, és éppen háborúra készülnek az élőlények ellen, hogy meghódíthassák a Galaxist, imigyen az új trilógia a droidok és az organikusok közti háborúról szól majd. Pletykálnak Palpatine visszatéréséről, mint szellem, klón vagy hologram, sőt, még Darth Vader sem maradhat ki a buliból, legalábbis a páncélja semmiképpen – igen, eme jellegzetes hacuka visszatéréséről is szó volt már, s amikor képbe került Adam Driver szerepe, máris rá aggatták a cuccot. És az EU sem maradhatott ki a pletykákból, szóba került Thrawn, a yavini Jedi Akadémia, de még az ősi Sith-ek visszatérése is.

Itt tartunk most

Nehéz lenne felsorolni minden pletykát és rajongói vágyálmot, ami az utóbbi másfél évben szóba került a filmmel kapcsolatban. Hogy ezekből mennyi igaz, az jó kérdés, bár mivel Abrams hadititokként őrzi filmjei forgatókönyvét, ezért vajmi kevés esélyt látok arra, hogy egy Jedi News fog hiteles hírt közölni a Star Wars ep7 történetéről. Azonban a forgatás megkezdődött, jönnek majd a képek, év végén talán már egy teaser trailerre is számíthatunk, jövőre pedig minden bizonnyal felpörög a marketinggépezet, szóval már nem sokáig kell a sötétben tapogatóznunk. May the 4th be with you!]]>