Azért jó az Index.Hu NETéRT topicja, mert van ott egy fórumozó, aki napi rendszerességgel összegyűjti az internettel kapcsolatos érdekesebb cikkeket. Ariboy mai termésében találtam meg az alábbi cikket: Az internetszolgáltatók pénzt akarnak a tartalomszolgáltatóktól Így például a nagy mennyiségben e-mail küldőknek kellene extra zsét fizetniük – amivel nem lenne gondom, ha mondjuk a spammereket adóztatnák meg csak ezzel a módszerrel. De gyakorlatilag bárkitől extra pénzt kérnének, akinek nagy mennyiségben kell leveleznie – és itt nem csak a tartalomszolgáltatókról van szó, hanem mindenkiről: gondoljunk csak bele, hogy egyetlen kis vagy közepes méretű cégnek is mekkora levelezése van!
Azonban a listának csak a legelején járunk: az aktuális mumus pl. az ingyenes telefonbeszélgetést lehetővé tevő VoIP szolgáltatások (pl. Skype) használatáért is fizetnie kéne valakinek. Vagy épp a különböző, nagy sávszélességet igénylő médiatartalmak lennének megadóztatva. Európában is megfogalmazódtak hasonló elképzelések. A Deutche Telekom szerint a Google-nek és más, a szélessávú internetes infrastruktúra használatából profitáló vállalkozásnak részt kellene vállalni a hozzáférés finanszírozásában. Kai-Uwe Ricke, a távközlési cég vezérigazgatója a közelmúltban a Registernek úgy nyilatkozott, hiogy az új világban nem csak a fogyasztóknak kellene megfizetniük a költségeket. Az internetben üzleti lehetőséget látó vállalatok szintén részt vállalhatnának a hálózati infrastruktúra finanszírozásában. Néha nem tudom, hogy mit gondoljak a Google-ről, jó-e avagy sem (nah, erről majd talán egy későbbi bejegyzésben), de a fenti gondolatmenettel nem értek egyet, ahogy a korábban említett tartalmak „megadóztatásával” sem. Egyrészt, én úgy gondolom, hogy az egyszeri felhasználó már bőven megfizette az internetszolgáltató költségeit is, továbbá a profitját is – ne a tartalomszolgáltatókról akarjon extra zsét lehúzni. A tartalomszolgáltató eleve megfizette már a maga díját, amikor bérelt valahol egy szerverhelyet, hogy valami módon kikerülhessen a netre, kifizette a helyet, a sávszélességet, továbbá az internetszolgáltató profitját is. Másrészt, igaz, hogy nincs internet akkor, ha az internetszolgáltatók nem ruháznak be folyamatosan a hálózat fejlesztésébe – az érem másik oldala viszont az, hogy ha nem lennének tartalomszolgáltatók, akkor a nagy büdös semmit szörfölhetném az 1 MBites kapcsolatommal. Hasonlóan logikus érvelést én is fel tudnék állítani: a tartalomszolgáltatók is elkezdhetnének ugrálni, hogy az internetszolgáltatók ezentúl lesznek szívesek extra lét fizetni nekik, mert ha nincs tartalom, akkor senki sem fog internethozzáférést vásárolni. A történet hasonlít ahhoz, mint amikor pár hete egyik neves magyar könyvterjesztő hálózatunk (aki vett magának egy borzasztó nagy 5-6 emeletes hodályt a főváros legforgalmasabb pontján), kitalálta, hogy ő akkor most a könyvkiadóktól 3.000 Ft-os raklapdíjat fog szedni a könyvek központi raktárban való tárolásáért. A könyvkiadó nem akar a tárolásért fizetni – azért engedi át azt a borzasztó nagy terjesztői árrést (azt se feltétlenül önszántából), hogy egy nyamvadt darab se maradjon a nyakán, amit tárolni kéne. A képlet szerint a kiadó kiad, a terjesztő meg terjesz – terjesszen hát. Vagy ha a raktározásból akar megélni, akkor csináljon raktározó céget. A két fenti ügy tipikus példája annak, hogy egyes, a saját piacukon mammutnak számító cégek milyen könnyedén képesek lennének saját magukat tökönszúrni. A terjesztő elfelejti, hogy ha nincsenek kiadók, akkor becsukhatja a kaput, mert nem lesz mit eladnia, az internetszolgáltató meg azt, hogy normális tartalom nélkül a kutyának sincs szüksége netre. Mindketten azoknak az életét igyekeznek megnehezíteni, jogosnak vélt követelésekkel ellehetleníteni a munkájukat, akikkel éppenhogy szimbiózisban kellene élniük – azokra próbálnak extra sarcot kivetni, akiket a legfőbb szövetségesüknek kellene tekinteniük. Ezzel a mentalitással azonban vagy azt érik el, hogy a náluk kisebbek kitalálnak valamit, amivel meg lehet kerülni őket, vagy mindenki belepusztul az erősködésbe. Brod, kölcsönkérhetem az NPVG-t?
]]>