2008 késő tavaszán elhatároztuk, hogy írunk egy massively multiplayer online játékot. Miért? Mert játékot írni jó. Mert ha egy olyan, technikailag egyszerű játék, mint a Travian ennyire népszerűvé tudott válni, akkor nekünk is van esélyünk. Mert az utóbbi években egyre inkább foglalkoztat a környezetvédelem és a fenntarthatóság, és úgy tűnt, egy játékon keresztül talán hatékony „népnevelést” lehet kifejteni. Persze ha a játék – mondjuk – a szemétszedésről szól, akkor a már eleve zöldeken kívül a kutya sem fog vele játszani. Muszáj becsomagolni az üzenetet, és olyan a fenntarthatósággal egyébként marhára nem kompatibilis elemeket is beletenni, mint a növekedés és a hódítás. Hardin és Olson óta tudjuk, hogy nagy számú ember képtelen mértékletesen használni a közjavakat, így ha a játék arról szól, hogy mindenki halászhat a Csendes-óceánból, akkor a vége ugyanúgy a halak kipusztulása lesz, mint a valóságban. Ha viszont mindenkinek van egy saját bolygója, és onnan próbálja meghódítani az univerzumot, akkor elemi érdeke, hogy rendesen bánjon azzal a bolygóval, és erre minden lehetősége meg is van, hiszen kizárólag ő határozza meg, hogy mennyit termel és hogyan. Így lett a téma sci-fi. A sci-fi pedig remek téma. És nem azért, mert ifjúkorom meghatározó élménye Asimov volt. hanem mert felelős témakör, ami a szórakoztatáson túl elgondolkodtat, problémákat mutat be, megoldásokat keres. És nem csak a tudományról szól, hanem a társadalomról, gazdaságról, jogról, művészetről. Ezért aki a sci-fi-t szereti, rossz ember nem lehet, és talán fogékony lesz egy olyan játékra, ahol szintén kell gondolkodni, és környezeti, gazdasági és társadalmi problémákat megoldani. Ez volt a játék története, és most nézzük röviden a kerettörténetét. Az emberiség békében él szerte a Tejútrendszerben, szándékosan nem egységes uralom alatt, hanem önálló bolygók szövetségeként. Ezt a nyugalmat zavarja meg a szomszédos Androméda-galaxisból érkező földönkívüli Zandagort és népének fenyegetése, ami arra készteti az embereket, hogy egyesítsék a Galaxist, hiszen így nagyobb eséllyel vehetik fel a harcot. A játékos célja, hogy ő maga vezesse ezt az egyesítést. A játék kezdetén egy bolygóval indulunk. Ennek van valamiféle ökoszférája, vagyis növények és állatok élnek rajta egymással kölcsönös összefüggésben. Mihelyt elkezdjük fejleszteni a gazdaságot, beleavatkozunk ebbe a rendszerbe (fákat vágunk ki, állatokat vadászunk, szennyezzük a levegőt), ezért ha hosszútávon is építeni akarunk a természeti erőforrásokra (márpedig nem nagyon van alternatíva), kénytelenek leszünk odafigyelni rá. A már jelenleg is üzemelő ökoszimulátor segíthet annak megítélésében, hogy hosszú távon mit bír el a környezet, és mit nem. Persze a bányák, erőművek, gyárak csak akkor működnek, ha van, aki dolgozik bennük. Ehhez emberekre van szükség, ehhez pedig minimum élelmiszerre, lakóhelyre és ruházatra. Ezen túl más tényezők is meghatározzák a népesedést: urbanizáció, egészségügy, táplálkozás, szennyezés, bűnözés. Egy ponton túl kapcsolatba léphetünk másokkal is. Ez a kapcsolat lehet békés (kereskedelem), agresszív (háború), nyílt (diplomácia), titkos (hírszerzés). Kereskedni speciális kereskedőbolygókon lehet, ahova a környező bolygókról mindenki odahordja az eladni szánt áruját. Kommunikálni pedig a belső levelező és chatrendszeren keresztül. Ebből születhetnek megnemtámadási szerződések, szövetségek, barátságok. A háború flottákba rendezett űrhajókkal történik. Amikor két flotta összecsap, az egyes hajók erejét befolyásolja a saját és az ellenséges flotta összetétele is. Vannak űrhajók, melyek tömegben erősebben tudnak támadni, és vannak, melyek védelmet nyújtanak a velük egy flottában lévő többi hajónak. Ha egy másik játékos nem hajlandó információt szolgáltatni magáról, megpróbálhatunk kémkedni. Erre való a hírszerzés, amire ha kellő pénzt szánunk, rendszeres jelentéseket kapunk az ellenség erőforrásairól, gyárairól, flottáiról. Ennél aljasabb lehetőség a szabotázs, amikor is az ellenség egyik-másik gyára egyszer csak minden ok nélkül felrobban. Valójában nem ok nélkül, hiszen mi pénzeltük a szabotőröket. A játék jelenleg fejlesztés alatt áll, de érdemes rá feliratkozni a zandagort.hu címen, hogy a várhatóan november végi induláskor az elsők közt lehessünk.]]>