Az ember túlélő fajta – hiába próbálja magát kiirtani évezredek óta, még mindig itt van a Földön. Vajon állnak előtte újabb évmilliók, vagy egyre tökéletesed? eszközeivel végül csak eléri önpusztító életmódjának végcélját? A legújabb, 209. Galaktika havi témája a túlélés. Jelen magazin ráadásul különleges összeállítású, ugyanis csupa Hugo-, és Nebula-díjra jelölt alkotások kerültek egymás mellé. A honap témájához két novella kapcsolódik: Elizabeth Hand Ekhó című novellája, valamint Robert Silverbergnek (az SF nagymestere címet elnyert alkotónak) Amikor elmentünk világvégét nézni című novellája. Elizabeth Hand, akiről nem sokan tudják, hogy ő írta a 12 majom, valamint az X-akták novellizációját, mesterien mutatja be egy egyedül maradt ember monodrámáját a közelg? világvége árnyékában, Silverberg pedig a világvégével való kapcsolatnak a másik oldalát mutatja be: a katasztrófaturizmust. Jelen novelláját Hugo-, valamint Nebula-díjra jelölték, nem véletlenül. Új kisregény indul, Robert Reed Hugo-díjra jelölt alkotása, a Milliárdnyi éva, melyben újraélhetjük a Teremtést, s így a Föld olyan lesz, amilyenre mi formáljuk – a kisregény egyetlen kérdést tesz fel: vajon átveheti az ember Isten helyét? Ha igen, mégis hogyanő Fedina Lídia Hazatérés c. novellája érdekes problémát vet fel. Eleddig, az SF-ben hagyományos téma volt az űrutazás, abba viszont nem sokan gondoltak bele, hogy mi történik akkor, ha a több száz éve eltávozott űrutazók hazatérnek? Fedina Lídia érdekes jövőképet mutat be a Földön maradottak számára. Neil Gaiman neve mindenki számára ismerős. Jelen számunkban egy különleges házibuliról szóló novelláját olvashatjuk, Hogyan beszélgessünk lányokkal egy házibulinő címmel. Ha egyszer közlekedni kezdünk majd az időben, kétségkívül szükség lesz valami szervezetre, ami rendet tart. Rodolfo Martínez, spanyol író Hamis lapokkal játszani című novellája egy ilyen szervezet működésébe vezeti be az olvasókat. Fred Saberhagen emlékére (aki ez évben, június 29-én hunyt el) A m?pártoló című novelláját jelentette meg a Galaktika, mely bemutatja egy gép és egy fest? találkozását. Szélesi Sándor, Zsoldos-díjas szerző Guberálók című novellája az ?rszemét történelemformáló erejéről szól, három guberáló sorsán keresztül ábrázolva. A Havi retróban párhuzamos világok ütköznek egymással Andrew M. Stephenson Teljes készültség című alkotásában. Egyre többször hallhatunk arról, hogy milyen hátrányai vannak a számítógépes játékoknak, arról viszont nem sokan tudnak, hogy lehetséges a gyógyítás szolgálatába is állítani a játékokat. A Nintendo nemrég jelentette be, hogy a DS nevű konzoljára olyan játékot dob a piacra idén, melynek kifejezett célja a felhasználó önértékelésének javítása. A pszichológiai problémákon kívül a daganatos betegségekkel is szembeszállhatunk különleges játékok használatával.

A filmes rovatban
Nigel Marven munkásságával foglalkoznak, aki alapjaiban változtatta meg a tudományos ismeretterjesztésről alkotott képünket. Filmjei ugyanis közelebb állnak az SF-hez, mint a megszokott dokumentumfilmekhez. A megvalósult sci-fi című állandó rovatban olvashatunk a színes e-papírról, a robotlámpáról, amely kikövetkeztetve figyelmünk irányát, mindig oda világít, amerre nézünk, továbbá megismerkedhetünk a legújabb telefonakkumulátor-feltölt? technikával, mely teljesen környezetbarát, valamint azt az órával, amely lehetővé teszi a Paypass-technológia alkalmazását. Ezen kívül tudomást szerezhetünk egy robot ?rsegédről, amely a Nemzetközi ?rállomáson fogja segíteni az asztronauták munkáját a küls? szerelési tevékenységek során. Idén júniusban hét fiatal magyar nekivágott az ismeretlennek, hogy próbára tegyék túlélési képessigeiket. Egy hónap alatt mintegy ezer kilométert jártak be lóháton a világ egyik legkietlenebb pusztaságában, a Góbi-sivatagban. Útjukról Túróczi Gábor, a Lucullus Baráti Társaság alelnöke számol be részletesen. ]]>