utómunka fogalmát a Lucasfilm, derült ki egy londoni BAFTA rendezvényen, ahol bemutattak a közönségnek egy forradalmian kinéző kísérleti technológiát. Ezt egyelőre még nem filmben, hanem az azóta elkaszált Star Wars 1313 című játékban kezdték el használni. A következő évtizedre jósolta Kim Libreri, a Lucasfilm vezető technológiai igazgatója, hogy a számítógépes grafika annyira realisztikussá válik, hogy kivehetjük az “utó” szócskát az utómunkából. Ahogy a lenti videóban is látható, a digitális effekteket akár forgatás közben, élőben lehetne renderelni, így a rendezők ott a helyszínen ellenőrizhetnék, hogy a felvett anyag úgy néz-e ki az effektekkel együtt, ahogy ők azt elképzelték. Ahogy a felvételen is látható, felbontásban és élethűségben még nem tartunk ott, hogy ezt mozifilmeken alkalmazható technológia legyen: viszont például egy játék átvezető videóinak előállításához már tökéletes lehet. Libreri jóslata azonban bejöhet, tíz év alatt fejlődhet annyira a technológia és a számítási kapacitás is, hogy igaza legyen. https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=CdsFEMDceNg]]>