Hamarosan mindenki megtapasztalhatja, meghozza-e a látványvilágában forradalminak ígért áttörést James Cameron háromdimenziós Avatarja. A napokban izgalmas hírt szellőztetett meg az MTV filmes blogja: riporterük, Josh Horowitz mikrofonvégre kapta a rendezőt és a producert, John Landaut az Avatar londoni díszbemutatóján, és megtudta, hogy Cameron következő projektje – egyelőre úgy néz ki, csak producerként – a Fantastic Voyage (Fantasztikus utazás) című 1966-os film újrafeldolgozása lesz! Amennyiben az Avatarhoz hasonlóan ez is három dimenzióban lesz nézhető, akkor bizony lenyűgöző alkotás lehet a végeredmény, hiszen a Richard Fleischer rendezte eredeti az emberi test belsejében játszódik. Sajnos másutt egyelőre nem találni konkrétumokat a tervezetről, ám mielőtt bárki is felhördülne, hogy már megint valami remake-et kapnak a sci-fi kedvelői, érdemes egy kicsit végiggondolni a bejelentést. Egy évvel ezelőtt is röppentek fel kósza hírek egy lehetséges remake-ről; akkor még Roland Emmerich neve merült fel rendezőként. Emmerichet az elképesztő látványvilágba csomagolt bugyuta történetek mestereként szokták emlegetni, tehát az ő kezében akár visszafelé is elsülhetett volna a fegyver, keltett is elég riadalmat a hír. Emmerich végül a 2012-n kezdett el dolgozni, Cameront pedig saját bevallása szerint már tizenkét évvel ezelőtt is foglalkoztatta az ötlet, ám eddig minden energiáját az Avatarba fektette. A hatvanas években készült, gyaníthatóan (vagy remélhetőleg) minden sci-fi rajongó által jól ismert Fantasztikus utazás egy mikroszkopikus méretre zsugorított tudóscsoportról szól, akik egy miniatűr tengeralattjáróval fecskendőztetnek be egy diplomata testébe, hogy életmentő műtétet hajtsanak végre rajta. 1966-ban, amikor az eredeti változat a mozikba került, hírét nem hallották még digitális trükköknek az emberek. A film trükkjei így is elnyerték az 1967. évi Oscart a legjobb látványtervezés és a legjobb vizuális effektusok kategóriájában. A filmtrükkök azóta persze rengeteget fejlődtek, bár egy dolog biztos: sehogyan sem tudják majd pótolni az egyik legalapvetőbb látványelemet, Raquel Welcht. A komputergrafikával rajzolt emberbelső minden bizonnyal lenyűgözően fog hatni (vagy esetleg hányingerkeltően, azért erre is készüljünk fel), s ha mindezt az állítólag teljesen valósághű Fusion 3D-ben képzeljük el… úgy gondolom, van miért izgatottan várakozni. A méretváltozásos sci-fik történetében a Fantasztikus utazás volt az első és nagyon sokáig az egyetlen, amelyben ennyire parányira zsugorítják össze a főhősöket; mind a mai napig etalonnak számít. Két alkotás készült még, amely az emberi test belsejében zajló kalandokat választotta témájául: az 1987-es Innerspace (Vérbeli hajsza) c. fantasztikus vígjáték, majd a 2002-es Antibody c. akció-scifi (utóbbi magyar címe Vérbeli hajsza 2.: Detonátor, de semmi köze az előbbihez). A Bantam Kiadó Isaac Asimovot kérte fel, hogy írjon regényt a film forgatókönyve alapján. Az író eleinte bizonytalan volt, méltóságán alulinak érezte a feladatot, a leginkább a történetben található tudományos pongyolaságok zavarták. A Foxtól viszonylag szabad kezet kapott, így sok olyan részletet is beleírt a könyvébe, amelyek tudományosan elfogadhatóak voltak, színesítették a történetet, ám a filmben nem kerültek megemlítésre. A regény fél évvel a film bemutatója előtt került a boltok polcaira, emiatt sokan azt hiszik, hogy Asimov művéből készült a film. Ő azonban sohasem érezte a magáénak, és 1987-ben a saját szája íze szerint megírta a Fantasztikus utazás 2.: Végcél az agy című regényét a Doubleday Kiadónál. Teljesen különálló történetről van szó; nem az előző folytatása. Ebből a történetből azonban nem készült film. Mindkét könyv megjelent magyarul is, a Cédrus Kiadó gondozásában.