Új antológia-sorozatot indított idén az Avana Egyesület SF.Galaxis címen. Ősszel, az október 27-én tartott HungaroConra jelent meg az első szám, amelyben tizenhárom magyar szerző sci-fi novellájára bukkanhat az olvasó. Az Avana elnökét, Jobbágy Tibort kérdeztük az előzményekről és a kezdeményezésről – ami ugye nem is olyan új , hiszen létezett egy 25 számot megélt Új Galaxis antológiája is az egyesületnek. SFportal: Az SF.Galaxisnak már volt egy előzménye: az Új Galaxis. Felidéznéd ennek az indulását, és hogy hogyan került hozzátok? Jobbágy Tibor: Az Új Galaxis antológiát eredetileg Ambrus Attila és a Kódex Nyomda indította. Tizenegy számon keresztül annyi közünk volt hozzá, hogy Avana tagok írásai jelentek meg benne egy-egy alkalommal, és a harmadik számtól kezdődően az Avana Egyesület által gondozott Preyer Hugo emlékére novellapályázat kiemelkedő írásai is helyt kaptak benne. Aztán Ambrus Attila a 12-es számtól kezdődően a szerkesztést és a kötet összeállításának munkálatait is teljesen rábízta az egyesületre. Mi egészen a 25-ös, utolsó számig készítettük az antológiát. SFportal: Most jelent meg az SF.Galaxis első száma. Mit kell tudni róla? Milyen jellegű kiadvány ez? J.T.: Az egyesület az Új Galaxis utódjának szánja a kötetet. A korábbi nevet a kiadó nem menedzseli tovább, így az Avana Egyesület egy másik kiadóval, a Metropolis Médiával új néven indított egy antológiasorozatot. A kötet országos terjesztésű lesz, és nemcsak könyvárusi forgalomba kerül, hanem újságos standokon is kapható lesz. A kiadványban válogatott és szerkesztett novellákat közlünk, amik az egyesület pályázataira érkeztek, és vegyesen tartalmaznak majd kezdő és már ismertebb magyar íróktól is műveket. SFportal: Milyen írások kerültek be az SF.Galaxis első számába? Mik voltak a válogatás szempontjai? J.T.: Az antológia első számába egy pályázatra beérkezett novellák közül válogattuk ki a legjobb írásokat. A pályázat témája robotokkal kapcsolatos volt, pontosabban, hogy egy dolgozó robotnak lehetnek-e jogai, illetve milyen problémák merülhetnek fel, milyen súrlódásokra kerülhet sor az emberek és a munkahelyeken őket felváltó robotok közt. A téma népszerűnek bizonyult, sok írást kaptunk, amelyek közül egy zsűri döntötte el, hogy melyek kerülhetnek be a kötetbe. SFportal: Hogyan került a képbe a Metropolis Média, és mennyiben vesz részt a szerkesztésben a Galaktika szerkesztősége? J.T.: A korábbi kiadvány megszűnése után kényszerűségből fogtunk bele másik kiadó keresésébe a kötet nyomdai és terjesztési munkálataira. Mivel fontosnak tartjuk a pályakezdő írók segítését, nem szerettük volna, ha végleg megszűnne az egyetlen olyan rendszeresen megjelenő kiadvány, amely magyar nyelven író szerzőket ad ki, akiknek sorában kezdőket is találhatunk. A Metropolis Média vállalta a feladatot, ezért velük dolgozunk tovább. A szerkesztés és a kötet összeállítása teljesen az Avana Egyesület hatáskörébe tartozik, és mi tartjuk a kapcsolatot az írókkal is, a kiadó nem szól bele a munkánkba. SFportal: Mi a célja az Avanának az SF.Galaxissal? J.T.: Az SF.Galaxis egy projektünk része. A pályakezdő sci-fi írók támogatásához elengedhetetlen, hogy a megjelenéssel eljuttassuk a műveiket az olvasókhoz. Sok írónak ez az első lehetősége, hogy belelásson a könyvkiadás rejtelmeibe. Itt ismerik meg, hogy egy írás milyen szerkesztőségi munkán megy keresztül, amíg eljut az olvasók elé, hogyan kell egy novellát javítani, jobbítani és együttműködni más emberekkel, akik az ő műveikkel dolgoznak, hogy tökéletesítsék azt. Megismerik az egész alkotói folyamatot a mű megírásától kezdve addig, amíg kézzelfogható kiadvány válik belőle. SFportal: Áruld el nekem, miért van a pont a kötet címében? J.T.: A pont egy modern design elem. Az SMS üzenetek sajátos nyelvezetében a szóközök helyén gyakran jelenik meg a pont. Ezzel is azt szeretnénk kifejezni, hogy fiatalos antológiasorozatot szeretnénk az olvasók elé letenni. SFportal: Mit kell tudnia az Avanáról annak, aki még csak most találkozik vele? J.T.: Az Avana Egyesület egy országos sci-fi egyesület. A nevét Zsoldos Péter egyik regényében szereplő városról kapta. A sci-fi népszerűsítését tűztük ki célul, és ennek megfelelően több projekt sorsát egyengetjük. Egyik projektünk a HungaroCon sci-fi találkozó, amit minden évben megrendezünk. Ezen irodalmi-, tudományos- és ismeretterjesztő előadások hangzanak el, és bárki meglátogathatja, akit érdekel a téma. Másik projektünk a Preyer Hugo emlékére novellapályázat, amit kezdő írók részére írunk ki. Fontos feladatunk még a Zsoldos Péter-díj menedzselése. A díjat minden évben a legjobb magyar sci-fi író kapja regény és novella kategóriában. Ezen kívül az SF.Galaxis antológiát készítjük, és a scifi.hu internetes portált szerkesztjük. Mostanában vágtunk bele abba, hogy a sci-fihez és mellékágaihoz kapcsolódó cosplayeseket is megszólítsuk, és egy közösséget alakítsunk ki a részükre, illetve tervbe vettük, hogy íróiskolával is segítsük a sci-fi irodalomba belekóstoló fiatalokat. SFportal: Mi hajtja az egyesületet előre? Mi adja az energiát a munkátokhoz? J.T.: A sci-fi szeretete, és hogy együtt tudunk dolgozni egy olyan közösségbe tömörült emberekkel, akiknek azonos az érdeklődési körük. Az egyesület nyitott, bárkit szívesen látunk magunk közt, aki szeretne tenni a sci-fi népszerűsítéséért, vagy szívesen dolgozna bármelyik projektünkön.

SF.Galaxis 1. TARTALOM

V. K. Bellone: Az ember legjobb barátja Huszár István: Pajszer és kalapács Varga Lóránt: Európé ajándéka Dyta Kostova: Musicus Varga Balázs: A mindennapi robot Fedina Lídia: Bee 12 Early Moon: Ambrózia 404 Schlekmann János: Az igazi robotok Puska Veronika: Kérdezd meg Lamarckot! Szabó Zoltán: Tizenhat tonna Buglyó Gergely: Az utolsó kihívó James Grey: Gr/3g-0R szimfóniája R. J. Hendon: Az istenek szakácsa]]>