Egyik kedvenc Dungeons & Dragons 5e szerepjátékkal foglalkozó csatornám, a Dungeon Dudes friss adásában a kritikus balsikerrel foglalkozik: milyen háziszabályt lehetne alkalmazni akkor, amikor természetes 1-est dobnak a játékosok. Mi lenne egy szórakoztató következmény ilyen esetben?
A D&D szabályai alapján a természetes 20-as dobásnak van jelentőssége, annak is csak akkor, ha ez egy támadódobás volt: harcban, ha a kockán 20-ast dobtunk, akkor automatikusan talált a karakterünk, és kétszer annyi kockával dobhatjuk a sebzést. Ha természetes 1-est dobtunk, azaz a kockán 1-es jött ki, akkor automatikusan eltévesztettük a célpontot (akkor is, ha az egyéb módosítókkal esetleg mégis meghaladtuk volna a célpont védelmi fokát vagy AC-át). Azt sem árt felidézni, hogy a hivatalos szabályok alapján a természetes 1-es és 20-as szabálya kizárólag a támadódobásokra vonatkozik, egyéb próbákra nem. (Nem úgy, mint a Baldur’s Gate III-ban, ahol minden próbánál működik ez a szabály, a harcon kívül is.)
Számtalan mesélő érezte úgy az elmúlt évtizedben, hogy a csatajelenetek kockázatosabbá tételéhez, a nagyobb drámai hatás eléréséhez szükség lenne arra, hogy valami súlyosabb következménye is legyen a természetes 1-es dobásnak – ha már a 20-assal meg extra sebzést lehet elérni. Így tíz éve keringenek az interneten mindenféle kritikus balsiker táblázatok. Mint például ez a borzalom, aminek a csapatunk többször áldozatául esett. (A kalandmester által játszott ellenfelek meg sokkal többször, mivel egy idő után a szörnyek többször támadnak, mint a kalandozócsapat, emiatt több esélyük is van a kritikus balsikerre.)
Monty és Kelly, avagy a Dungeon Dudes korábbi videóikban nem csináltak titkot abból, hogy nem szeretik ezeket a kritikus balsiker táblázatokat. Eleve nyilván negatív dolog a játékosok számára, ha egy nagyon rossz kockadobás miatt nincs sikerélményük – de ezen felül még a játékot is lassítja, hogy egy újabb táblázaton egy újabb dobással még súlyosabbá tegyék a következményeket… amikor gyakran már a sikertelen támadásnak is lehetnek súlyos következményei.
Ezzel a véleménnyel amúgy egyetértek. Míg játékosként elfogadom, hogy a kalandmesterünk aktívan használja a fentebb linkelt táblázatot (vagy valami nagyon hasonlót), addig én az általam mesélt kalandokban bottal sem piszkálok hozzá.
A Dungeon Dudes csatornáján valószínűleg élénk vita bontakozhatott ki a kérdésről, mert most egy újabb videóban tértek vissza a problémára – és saját megoldást hoztak. Ami még egyáltalán nincs tesztelve, de ránézésre érdekesnek tűnik. Kelly és Monty agyaltak egy sort, hogy hogyan lehetne bevezetni egy ilyen mechanikát, hogyan lehet ez szórakoztató a játékosok számára is, származzon hátránya is karakterek részére, de ne járjon túlságosan kemény büntetéssel se. És legyen egy olyan szerencsejátékos faktora is, ami miatt még a játékosok is igent mondanak egy ilyen háziszabályra.
A Dungeon Dudes kritikus balsiker táblázata
Ha a d20-dobás eredménye 1, a támadás a módosítóktól és a célpont VF-jétől (AC) függetlenül sikertelen.
Dobj az alábbi kritikus hiba táblázaton.
Egy, a ráadás támadás (extra attack) kasztképességgel rendelkező karakter kétszer dobhat ezen a táblázaton, és kiválaszthatja a számára kedvezőbb eredményt.
d20 | Eredmény |
---|---|
1 | Kiszolgáltatott helyzet. A támadás célpontja felhasználhatja reakcióját, hogy egy közelharci támadást hajtson végre ellened előnyből, vagy mozgása felével mozogjon anélkül, hogy lehetőséget nyújtana szabad támadásra (opportunity attack). |
2-3 | Fegyver elejtése. A fegyvered, amivel támadták, elrepül a kezedből egy véletlenszerű irányba, és 15 láb távolságra landol tőled. |
4-5 | Ügyetlen mozdulatok. A sebességed nullára csökken a következő köröd elejéig. Ha már mozogtál ebben a körben, elterülsz (prone). |
6-7 | Hátrányos helyzet. A balszerencsés csapás miatt hátrányban vagy a következő támadás dobásodnál. |
8-9 | Zavarodottság. Nem használhatsz reakciókat a következő köröd elejéig. |
10-11 | Meglepetés. A következő ellened irányuló támadásdobás előnyt élvez. |
12-17 | Balsiker A támadás minden további következmény nélkül sikertelen. |
18-19 | Lendület. A támadás ugyan elhibázza a célpontot, de mégis előnyt kapsz a következő támadódobásnál. |
20 | Kivételes fordulat. A támadás a hibázásod ellenére talál. |