FRISSÍTÉS #2011.10.01. Amennyiben a 2011-ben megjelent új Kindle verzióról szeretnél tesztet olvasni, akkor kattints az alábbi cikkre: Amazon Kindle 2011: Ár, Megrendelés, Teszt FRISSÍTÉS #2011.09.28 Az eredeti cikkben leírtak még most is megállják a helyüket, ugyanakkor újabb Amazon Kindle verziók érkeztek. Új Amazon Kindle termékvonal – összefoglaló cikk. Amazon Kindle e-könyv olvasó rendelés – Gyakran Ismételt Kérdések Megérkezett végre hozzám is az Amazon Kindle 3 wifis változata – az első benyomásaim alapján már nem is akarok papírkönyvet, csak e-bookokat, viszont azt végtelen mennyiségben. Idén ez a második olyan „kütyü”, amibe a kézhezvételtől számított 3 percben bele bírtam szeretni (az első a HTC Desire okostelefon volt áprilisban). Az első néhány órás ismerkedés persze nem elegendő egy alapos teszthez (ahhoz több hetes „együttlétre” lesz szükség), de az első benyomásokat mindenképpen érdemes rögzíteni. Csapjunk hát bele! A fenti képen látható, hogy mi is pottyan ki a dobozból – egy designos leírás, hogy hogyan is kezdjük el használni a Kindle-t, egy USB kábel (leválasztható róla az USA-szabványú hálózati csatlakozó), és maga az elöl-hátul fóliával védett eszköz. A képernyőn található fóliára eléggé egyértelmű grafikát nyomtattak, ami tömören összefoglalja az első lépéseket, tehát első lépésként távolítsuk is el a felesleges műanyagdarabot. És itt jön az első „hoppá!”-érzés, ugyanis a grafikát NEM a fóliára nyomtatták valójában – hanem bizony azt már a Kindle képernyője jelenítette meg, az elülső fólia épp olyan üres és átlátszó, mint a hátulsó párja. 100%-os demo a Kindle képességeiről. Az Amazon e-book rendszerével való ismerkedésem azonban nem innen datálódik, hanem már augusztustól kezdve használom – a már említett HTC Desire telefonra már feltelepítettem az olvasószoftverüket. Akik nem annyira jártasak a mobiltelefóniában, azoknak csak annyit, hogy egy nagyon jó okostelefonról van szó, aminek gyönyörű kijelzője van, megfelelően magas felbontással – minden adott ahhoz, hogy a telefonon kényelmesen lehessen olvasni. Az AMOLED kijelző viszont amilyen jó szolgálatot tesz mondjuk a játékokban vagy épp filmnézésben, annyira nem jó szerintem könyvolvasásra. Gyors egymásutánban négy regényt daráltam le rajta  (a Mass Effect első kötetét és a Star Trek Destiny trilógiát), és kénytelen voltam megállapítani, hogy ezt nem az én szememnek találták ki. Bár baromi kényelmes dolog útközben a telefonon olvasni, nagyságrendekkel jobban fárasztja a szememet, mint bármi más. A Star Trek regényekbe például sikerült annyira belemerülnöm, hogy kevés szünetet tartottam – egészen addig, amíg egyszer csak úgy elkezdtem könnyezni a megerőltetéstől, hogy abba kellett hagynom az olvasást. Biztos egyéni szocprobléma, de az aktív fénnyel világító dolgok nekem nem megfelelőek olvasásra – épp ezért vagyok szkeptikus például az iPad-es olvasással kapcsolatban is. Magát az Amazon rendszerét viszont élveztem – sok-sok megvásárolható könyv, egy kattintással az eszközre küldhető regényrészlet, kényelmes menedzselés… és mivel nyáron már a megfizethető kategóriába ment le a Kindle ára, hát meg is rendeltem. Tokkal együtt – mert azért ahhoz elég drága, hogy védjem a cuccot, de a bőrtok ráadásul kimondottan könyves hangulatot is ad, elegánsabbá is teszi azt. Arra készüljön fel mindenki, hogy némi adminisztrációs vacakolás jár a megrendeléssel – nekem legalábbis a futárcég pár nappal az érkezés előtt mindenféle kitöltendő vámpapírokat küldött, hiszen az EU-n kívülről érkezik a szállítmány. (Az Amazon.co.uk átirányít a .com-ra, ha nem az Egyesült Királyságban van a szállítási címünk, úgyhogy mindenképpen az USA-ból küldik.) Vámot szerencsére nem kell fizetni, azt átvállalja az Amazon (avagy bele van kalkulálva az árba).

Aktív fény helyett

A mellékelt fényképről talán nem jön át annyira, de az e-ink technológia legnagyobb előnye ugye az, hogy nincs egy konstans háttérfény, ami fárasztja a szemet (mint a mobiltelefonoknál), és kinézetben nagyjából hasonló képet kapunk, mint egy normális papírkönyv lapjai esetében. Az elmúlt években rohamosan fejlődtek a kijelzők, a Kindle 3 esetében már a „nagyon szuper” értékelést meg lehet adni. Nem kell azonban az én szubjektív érzékelésemre hagyatkozni – az E-könyv olvasó blogban Professzore teljesen objektív színméréseket végzett a saját tesztjében. A Kindle 3 tehát megfelelő mértékben kontrasztos, tényleg teljesen papírélményünk lehet az eszközt kézbefogva. Egyetlen apróságtól eltekintve – sokkal könnyebb, mint egy könyv, és kényelmesebb tartani is. És névlegesen 3.500 db kötet tárolására képes, ami azért nem egy rossz mennyiség. Egyetlen dologban marad el az e-olvasó a papíralapú társaitól, ez pedig a e-könyvborító – hiszen az nem tud színes-szagos lenni, mint a boltok polcain. Annak ellenére, hogy a képek csak szürkeárnyalatosak, teljesen élvezhető minőségben megbirkózik a feladattal (lásd a későbbi képeket). Magában az e-bookon belül is megjelenhetnek képek, ezek is használhatónak tűntek, de ez már nyilvánvalóan attól is függ, hogy az adott kiadó mekkora gondot fordít a kinézetre. Node mi van akkor, ha éppenséggel sötétben akarunk olvasni? Nos, erre nyújt jó megoldást a tok, amit nem része a csomagnak, külön kell megrendelni – és van benne egy kihúzható LED-es lámpa. Ezt a lámpát a Kindle akkuja látja el energiával – egyelőre még nem tudom, hogy mennyiben rontja az akkuidőt a használata, de remélhetőleg nem túl vészes mértékben. Mindenesetre ennek a hasznos kiegészítőnek köszönhetően most már e-könyvekkel is újraélhetjük a gyerekkori paplan alatt olvasás élményét. És hogy mi ronthatja még az akkuidőt? Hát az internet kapcsolat. Kindleből van csak wifis, és wifi + 3G-s változat is – azaz, mobilinternetről is képes letölteni a könyveket. A magam részéről maradtam a csak wifis verziónál, mivel vagy eleve internet közelben vagyok, vagy ha épp útközben támad kedvem könyvet vásárolni az Amazontól, akkor arra pont jó lesz a mobiltelefonom wifije. Maga a 3G egyébként nem kerülne semmibe, nem kell egyik szolgáltatóval sem szerződni.

Felesleges (?) extrák

És ha már van Internet elérésünk, akkor tudunk böngészni is a Kindle segítségével. Élőben jobban néz ki, mint a mellékelt képen, a fekete-fehér kivitel ellenére értékelhetőek a weboldalak. Szépen dolgozik a böngésző, de lassan – amin én nem is csodálkozom, hiszen például a Firefox akármilyen szuperprocesszort és memóriahegyet képes a padlóra küldeni. Nagyon érintőlegesen próbálgattam csak a böngészőt, viszont így elsőre az az érzésem, hogy megmaradok a telefonomnál, ha útközben akarnék weboldalakat nézegetni, és nem csak a színek miatt. Hasonlóan érzek a Kindle-be épített mp3 lejátszóval kapcsolatban is. Jó-jó, hogy van, de ez akkor is egy e-könyv-olvasó – ráadásul a hangminőség hagy maga után kívánnivalókat. És bár jó ötletnek tűnik, hogy majd olvasás közben zenét hallgatunk (szoktam is), csak épp ez is egy aksimerítő alkalmazás. De legalább a lehetőség megvan annak, aki élni szeretne vele, én ebben az esetben is inkább a bevált telefonnál maradok. Amúgy a menüben az „Experiments” (Kísérletek) pont alatt található a böngésző és az mp3 lejátszó is, egyértelműsítve, hogy a két opció az az Amazon útkeresésének a része.

Najó, kezdjünk végre olvasni!

Könyveket ugye első az Amazon Kindle webáruházból szerezhetünk be: első bekapcsoláskor be is kell jelentkeznünk a szolgáltatásba, utána viszont egyetlen kattintással meg is vehetjük a kiszemelt könyveket. Választék pedig – angol nyelven – van bőven: több, mint 8.000 sci-fi és ugyanennyi fantasy regényből, antológiából válogathatunk, csak hogy az SFportal tematikájánál maradjunk. Nem kell egyből megvásárolni persze semmit – egy hasonló gombnyomással egy részletet is kérhetünk a kiválasztott műből. Ami nálam pirospontot jelentett, az az, hogy minden különösebb vacakolás nélkül le tudtam tölteni a telefonomra már korábban megvásárolt könyveket. Ha neadjisten elveszítettem volna a telefonomat, a „könyvtáram” akkor is meglenne, csak egy újabb eszközön – újabb tagadhatatlan előnye az e-könyveknek. Sokkal soványabb a választék napilapokból és magazinokból – sajnos. 14 napos próbaelőfizetést kérhetünk bármelyik lapból, utána pedig ketyeg a havidíj a bankkártyánkról – ha már sci-fi rajongó vagyok, hát persze, hogy gyorsan előfizettem az Asimov’s és az Analog magazinokra, mert ezek szerencsére elérhetőek a rendszerben. Én remélem, hogy sok-sok amerikai újság fog még csatlakozni az Amazonhoz, mert ennél egyszerűbb módja nincs annak, hogy külföldre is eljuttassák az anyagaikat. Lehet saját e-könyvekkel is etetni azonban a Kindlet, de itt már bejön sajnos a formátumháború kérdésre. Szerencsére a meglévő gyűjteményemet a Mobipocket formátumában tároltam, USB-n keresztül felmásolni egy pillanat műve volt, és tökéletesen jól olvasható is volt mindegyik file. Viszont megvenném például a Txtr.hu kínálatában egyedül árválkodó magyar sci-fi regényt, Dörnyei Kálmán A 26-szor klónozott Nordy Fox kalandjait – ámde ez a bolt meg az epubot preferálja, amit meg nem visz a Kindle. Bár vannak eszközök, amik átalakítják az epubot – csakhogy ehhez fel kéne törnöm a DRM-et is, amivel a kötet védve van az illegális felhasználásoktól. Gyakorlatilag azt kell mondanom, hogy jelenleg – legális! – magyar nyelvű tartalmat legalábbis macerás Kindle-re keríteni, ami szomorú… már csak azért is, mert mernék kisebb összeget tenni arra, hogy a magyar felhasználók nagy része az Amazon olvasóját rendelte meg. Pláne, hogy a jelenlegi árak mellett még szállítási költséggel együtt is a Kindle a nyerő. Hasonlót tippel amúgy az E-könyv olvasó blog is, ha hinni lehet az olvasói leveleknek, akkor a UPS ezen a héten mást se csinált, csak Kindle-t szállított ki magyar címekre. Egyes helyeken – például a Bookmania és az Ad Librum – PDF-ben  találunk könyveket, a PDF-et viszi a Kindle. Ennek ellenére én inkább a Mobipocket olvasójával alakítanám át őket ekönyv-formátumba, egész egyszerűen használhatóbb, és különösebb macera nélkül megoldható a dolog. A könyvolvasás jövője megérkezett tehát, a kérdés az, hogy mit kezdünk vele – akár olvasói, akár kiadói, szerzői szinten. Sokan mondják, hogy idén karácsonykor a magyar piacon is tarolhatnak az e-olvasók – én bízom benne, hogy valóban így lesz.

Magyar sci-fi könyvek Kindle-re az SFportal E-Book kínálatában!

]]>