Shakespearekérdései alapvetőek és mindig időszerűek, karakterei élnek, humora fergeteges.Rendező nem is találhatna jobb forrást, mint az ő művei. A velencei kalmár a16. századi életbe ad nekünk egy szeletnyi bepillantást, persze sajátosShakespeare-i szűrőn át. Afolytatásban a történetről olvashattok egy kis kedvcsinálót.



Nemkis feladatra vállalkozott MichaelRadford, mikor Shakespeare egyik, színházban is kevesebbet játszott, művétpróbálja a mai néző számára is élvezhető, átélhető és jellegzetes nyelvezetétmindemellett megtartó formába önteni. Hogy sikerült-e, ki-ki eldönti magának. Áma történet maradt:

Antonio (Jeremy Irons), ajómódú velencei kereskedő fiatal barátjának, Bassaniónak (Joseph Fiennes) ad nagy összegűkölcsönt, hogy az ifjú elmehessen Belmontba megkérni a szépséges Portia (LynnCollins) kezét. Antoniónak nem áll rendelkezésére elegendő készpénz,mert minden vagyonát tengeri vállalkozásokba fektette. Barátja kedvéértkölcsönt vesz föl Shylocktól (Al Pacino), a zsidó uzsorástól.

Shylocknem kamatot kér, a kölcsönt furcsa feltételhez köti:
ha Antonio három hónap alatt nemtudja visszafizetni a kérdéses összeget, egy fontnyi  húst kivághat a testéből. Tetszőleges helyről?Antonio nyugodt szívvel aláírja a szerződést. Bassanio Belmontba utazikPortiához, aki hatalmas vagyon örököse.  Viszont apja végakarataértelmében Portiát csakis az veheti feleségül, aki három ládika közülkiválasztja azt, amelyikbe a lányról készített arcképet rejtették?

Ám a sors szeszélye folytán, éspersze Shakespeare akaratából, Antonio hajói elsüllyednek, ezért képtelenfizetni Shylocknak – aki pedig követeli azt az egy font húst, vagyis Antoniohalálát, amit persze az, érthető okokból, kevéssé szeretne kifizetni. Azsidó a dózséhoz fordul, hogy tegyen igazságot az ügyében. Meggyőzhetetlen,hisz a velenceiek állandóan gúnyolták vallása és foglalkozása miatt, valamint imádottlánya, Jessica (Zuleikha Robinson) nemrég megszökött otthonról szerelmével, akeresztény Lorenzóval (Charlie Cox), ráadásul sok pénztés egy számára drága gyűrűt is magukkal vittek.

Röviden szólva: bosszútszomjazik.

A dózse, tehetetlen, hisz aszerződés megköttetett?

Eddig szól a mű drámai része.
 

Joggal merülhet fel bennünk, hogyakkor mi lesz itt a megoldás?
Elárulom: csakis,ahogy lenni szokott, a nők okozzák az öreg zsidó vesztét.

 

rendező: Michael Radford
író: 
William Shakespeare

operatőr: Benoît Delhomme
jelmeztervező: Sammy Sheldon
zene: Jocelyn Pook
látványtervező: Bruno Rubeo
vágó: Lucia Zucchetti

szereplők:
Al Pacino (Shylock)
Jeremy Irons (Antonio)
Joseph Fiennes (Bassanio)
Lynn Collins (Portia)
Zuleikha Robinson (Jessica)
Charlie Cox (Lorenzo)


]]>