A rajongókban nemzetközi szinten is nagyon sok kérdés merült fel a Sci Fi Channel tervezett névváltoztatásával kapcsolatban – a SyFy-ra való átkeresztelést nagyon sokan negatívan fogadták. Dave Howe, a csatorna elnöke a Sci Fi Wire oldalon válaszolta meg ezeket.

Miért változtattátok meg a nevet? Mi a baj a sci-fivel?
Dave Howe: Egyáltalán semmi baj nincs a sci-fivel, 16 nagyon jó évünk volt mint SCI Fi Channel. Imádjuk a sci-fit, ezért is mondjuk azt, hogy nem áll szándékunkban hátrahagyni a gyökereinket, vagy a közönségünket. Továbbra is nagyszerű sci-fi show-kat akarunk bemutatni, mint például a közelgő Stargate Universe-t ősszel, vagy jövő év elején a Caprica-t, a Battlestar Galactica előzményét. Valamint júliusban folytatódik az Eureka, a Sanctuary ősszel, és bemutatunk egy vadiúj sci-fi sorozatot, a Warehouse 13-at is júliusban. A tévék között továbbra is mi vagyunk a legnagyobb producerei a sci-fi sorozatoknak, és továbbra is elsők akarunk maradni.
Ez az egész nem csak kifogás, hogy még több olyan sorozatot mutassatok be, ami valójában nem sci-fi?
Dave Howe: Mint SCI FI Channel, mi mindig is nagyon tágan értelmeztük a sci-fi jelentését. Többen talán nem értenek egyet velünk, de mi azt hisszük, hogy a sci-fibe beletartoznak a fantasy, a természetfeletti, paranormális, szuperhős, horror és némileg az akció és kaland történetek is. A 16 év alatt, amióta elindultunk, mindig is sokféle műsort mutattunk be a sci-fi és fantasy területéről. Ez a műsormix nem új nálunk, és nem kívánunk rajta változtatni. A kihívás a márkánk számára az, hogy nagyon sokan, akik nem a SCI FI Channel nézői, úgy gondolják, hogy a „sci-fi” csak az űrről, az idegenekről és a jövőről szól. Ezek azok a szavak, amik a leginkább elhangzanak a fókuszcsoportos vizsgálatokon. Ők azóta is csak Star Trek ismétlésekre számítanak valamitől, amit úgy hívnak, SCI Fi Channel. Úgy gondoljuk, hogy ha fejleszteni tudjuk a márkánkat, azzal több nézőt tudunk rávenni arra, hogy próbáljanak ki minket, és nézzenek bele a széles műsorkínálatunkba. Ebbe beletartoznak a valóságshow-k is, mint a Ghost Hunters és a Destination Truth, amik a természetfeletti nyomába erednek: a szellemek, a mítoszok és a legendák világába. Az, hogy az új márkánk nem betűre pontosan „sci-fi”, jobban fedi a jelenlegi műsorkínálatunkat, és jobban megérthetik az új nézők is. A nézőközönség szélesítése pedig segít abban, hogy fejlődjünk, mint vállalkozás.
Hogyan segíthet rajtatok, mint vállalkozáson a névváltás?
Dave Howe: A világ drámaian megváltozott ahhoz képest, mint amilyen volt 16 éve, amikor elindítottuk a csatornát, és nekünk fejlődnünk kell ezzel. Úgy kell pozícionálnunk a márkánkat, hogy hatékonyabban tudjunk versenyezni egy ádáz versenyhelyzetben, egy globális, multimédiás, multiplatformos világban. Meg kell tennünk a szükséges lépéseket, hogy megkülönböztessük, elkülönítsük a márkánkat egy általános kategóriától. Szó szerint több ezer sci-fi mozifilm, sci-fi sorozat, sci-fi weboldal és sci-fi játék létezik. Ha sci-finek hívnak minket, nehezen tudjuk birtokolni vagy márkázni a saját sorozatainkat amikor megnézik DVD-n, iTunes-on, Hulun, Netflixen vagy egyéb digitális médiában vagy platformon, ami most létezik, vagy később jön majd. És nincs arra lehetőség, hogy megmutassuk a saját egyedi nézőpontunkat. Van néhány ragyogó példa, ami remélem, képes megmutatni, miről beszélek. Az ESPN vagy a COKE mindkettő nagyszerű és erős márka. De ha SPORT-nak vagy ÜDÍTŐ-nek hívnák őket, senki nem tudná, miben különböznek ezek a többitől, miért érdemese ezeket kipróbálni. Elveszítenék a személyiségüket, a különbözőségüket és nem emelkednének ki többé a piacból. A „sci-fi” egy általános kifejezés. Nem egy márkanév, amit birtokolhatunk vagy elkülönítené a sorozatainkat más sci-fi sorozatoktól. Az is majdnem lehetetlen, hogy le tudjuk védeni a „sci-fi” szót bárhol a világon, ami egyre nagyobb problémát jelentene: világszerte egyre több és több SCI FI Channelt szeretnénk indítani. A jövő év végére 50 országban lesz jelen a SCI FI Channel. (Talán Magyarországra is eljön a SyFy – a fordító.) Másrészt tovább kell fejlődnünk annál, mint hogy csak egy kábeltévé csatorna legyünk. Ki akarjuk terjeszteni a márkánkat újabb területekre, mint például a játékok, filmek, vagy az ifjúsági piacok. Azonban, ha csinálnánk egy „SCI FI Games”, vagy egy „SCi Fi Films” címkét, megint csak előjön a probléma – nem birtokolhatjuk ezeket igazán. A jelenlegi nevünk egész egyszerűen nem működik. De a „Syfy Games” vagy a „Syfy Films” működik. Ez egy egyedi és felismerhető márkanév, amiről a fogyasztók tudni fogják, hogy tőlünk származik.
Miért utáljátok az alap rajongói bázisotokat? Nem tudjátok, hogy nekünk köszönhető a sikeretek? Miért nem akartok a társaink lenni többé?
Dave Howe: Ez egy teljes félreértés, és mi sosem mondtunk ilyet. Ahogy már az első válaszomban is megpróbáltam kifejteni, imádjuk a sci-fit, és imádjuk az elhivatott rajongóinkat. És ezért fogunk a továbbiakban is olyan műsorokat készíteni, amit remélünk, élvezni fogtok. Ezért vagyunk minden évben jelen a Comic-Conon (az egyik legnagyobb amerikai SF találkozó – a fordító), és hozzuk el a sztárjainkat, hogy találkozzanak a rajongókkal, és beszélgessenek velük. Megéri megismételni azt, amit mondtam a sajtóanyagunkban a márkánk fejlesztéséről: „Miközben továbbra is magunkénak érezzük az örökségünket és a rajongói bázisunkat, szükségesnek érezzük megmutatni a saját nézőpontunkat egy olyan névvel, amit birtokolhatunk és amely több embert ér el, valamint reflektál a szélesebb műsorkínálatunkra.” És teljesen komolyan gondoljuk. Növeltük a nézőszámunkat 16 év alatt, és ezt folytatni fogjuk. És még több embert akarunk meghívni a buliba, hogy ők is a rajongói legyenek annak a zsánernek, amit mindannyian szeretünk. Úgy hisszük, hogy azok a sorozatok, mint például a Battlestar Galactica, meg tudnak – és meg is kell – jelenniük egy nagyobb közönség előtt, rajongók és új nézők előtt. Ez történt harminc évvel ezelőtt a Star Wars-zal, és ez történik most például a Losttal és a Heroes-zal napjainkban. Az a stratégiánk, hogy még többeket vonjunk be, még többekkel osszunk meg kitűnő sci-fi műsorokat.
Akkor miért mondtátok azt, hogy: „A SCI FI névből geekekre és diszfunkcionális, antiszociális fiúkra lehet asszocioálni, akik a pincéjükben ülnek a videójátékaikkal – ellentétben az átlagos közönséggel és a női nézőkkel”?
Dave Howe: Mi nem mondtunk ilyet! Ezt egy Tim Brooks nevű tévétörténésztől idézték, aki a TV Weeknek nyilatkozott, és sajnos hozzánk társították néhányan. Nem ez a mi meglátásunk, és teljes szívemből ellenzem azt, amit Brooks mondott. Ő nem dolgozott a társaságnak, és még legalább 10 évig nem is fog! Mi építeni akarunk arra a 16 évre, amíg nagyon jó sorozatokat készítettünk a rajongóknak, és emellett ki akarjuk terjeszteni a márkánkat, hogy még több nézője legyen az olyan sorozatoknak, mint az Eureka, a Caprica vagy a Stargate Universe.
Csináltatok bármiféle piackutatást az új névvel kapcsolatban a sci-fi rajongókkal?
Dave Howe: Igen, elég alapos kutatást végeztünk a nézőinken. Három olyan, sci-fi rajongóktól származó idézettel tudok szolgálni, amik jól összefoglalják azt, amit hallottunk: „A SCI FI túl általánosnak, túl alapvetőnek hangzik. A Syfynak cool hangzása van, modernnek hangzik… egy cool dolognak, amivel szeretnéd, hogy téged társítsanak.” „Úgy tűnik, mintha szeretnének másfajta sorozatokat is csinálni, nem csak science-fictiont.” „Ahogy most kinéz, ahogy most nézünk rá, ahogy most gondoljuk, a science-fiction a jövőről és a világűrről szól… ellentétben az egyéb műsoraikkal, mint az Eureka vagy a Ghost Hunters, ami nem igazán illik bele a világűrös science-fictionbe.”
Tudjátok, hogy a SCI FI Wire cikkére több mint 1000 hozzászólás érkezett az új névvel kapcsolatban, és majdnem mindegyik negatív volt?
Dave Howe: Igen, és végigolvastuk mindet – és örülünk minden visszajelzésnek, legyen az jó vagy rossz. Nagyon-nagyon szerencsések vagyunk, hogy ennyi ember érez szenvedélyesen a márkánkkal kapcsolatban, még akkor is, amikor kritizálnak minket. És persze nem gondoltunk, hogy mindenkinek tetszeni fog az új nevünk. Egy dolog egészen biztos, amikor egy új márkát vezetnek be, vagy egy márka megváltoztatja a nevét vagy a logóját: a kezdeti reakciók a „Miért?”-től az „Ennek semmi értelme sincs!”-ig terjednek. (És igen, tudjuk, hogy ezt nem mindig ilyen udvarias módon mondják.) Rengeteg piackutatást készítettünk az elmúlt évek során a névváltással kapcsolatban, és tudtuk, hogy nem mindenki fog neki örülni. De mi hiszünk az új névben, a Syfy-ban, ez az arany középút. Épít az örökségünkre, ugyanakkor felépít egy egyedi és birtokolható márkanevet, amivel el tudjuk különíteni a műsorainkat mindenki másétól, és megnyílunk az új nézőknek is. Hiszünk, hogy hosszútávon ez megváltoztatja a játékszabályokat. Vannak más márkák, amiket kezdetben nem szerettek vagy nem értettek az emberek: Wii, Hulu, TiVo, vagy akár az Amazon és a Google! Ezek nagyszerű vállalatok lettek. És van egy másik szeretett márka, amit mi újragondoltunk néhány éve, és kezdetben nem bíztak abban, hogy jól csináljuk – és ez pedig a Battlestar Galactica sorozat!
A Stargate Atlantis és a Battlestar Galactica befejezése után egyáltalán milyen science-fiction sorozatok maradtak nekünk?
Dave Howe: Az Eureka júliusban tér vissza, a Sanctuary pedig ősszel. Júliusban vadiúj sci-fi sorozat debütál, a Warehouse 13, a Stargate Universe pedig ősszel indul. A Battlestar Galactica: The Plan, egy két órás tévéfilm ősszel kerül adásba, a Battlestar Galactica előzménysorozata, a Caprica pedig jövő év elején. Úgy gondoljuk, hogy ez egy fantasztikusan jó csokra az új és a visszatérő sci-fi sorozatoknak – és gondolkodunk újabbakon is a jövőben.
Ez nem csak egy lépés afelé, hogy még több valóságshowt mutassatok be? Egyáltalán, mi közük van a valóságshow-knak a science-fictionhöz?
Dave Howe: Erősen hiszünk abban, hogy a realitynek van helye a programmixünkben, egyéb dokumentum különlegességekkel együtt, amiket mindig is sugároztunk. A Ghost Huntersnek és a Destination Truthnak például hatalmas, és növekvő közönsége van, amelyek a spekulatív vagy a paranormális nyomozás témakörébe sorolhatók. A valóságshowk segítenek abban, hogy új, fiatal nézőket csábítsunk magunkhoz, akik felfedezhetik maguknak a tévésorozatainkat. És nagyon sok kreatív energiát ölünk ezekbe, hogy biztosak legyünk abban, hogy ezek a realityk kapcsolódnak a márkánkhoz és a közönségünkhöz. Tudjuk, hogy a reality nem mindenkinek való, és ezért akarjuk fenntartani a műsor struktúrát, amelyben eredeti, drámai sorozatok vannak.
Ez csak egy ürügy, hogy még több pankrációt tegyetek adásba?
Dave Howe: Az ECW segített nekünk abban, hogy újabb, fiatal nézői legyenek a csatornának. Nem tervezzük a pankráció növelését a csatornán.
Azt mondod, hogy szeretnétek, ha az új márka nőbarátabb lenne, de én nő vagyok és szeretem a régi nevet. Nem számítok?
Dave Howe: Abszolút számítasz, és örülünk, hogy nézed a műsorunkat. És nem azt mondjuk, hogy a nők nem nézik a csatornát. Valójában, majdnem a fele a nézőközönségünknek nőkből áll, köszönhetően például a Ghost Huntersnek, amely több nőt vonz, mint férfit. Azonban, a csatornánk és az egész sci-fi zsáner több férfit vonz, mint nőt, mi viszont szeretnénk ezt egyensúlyba hozni, és szeretnénk több női nézőt vonzani – olyanokat, akik gyakran mondják hogy nem szeretik a tradicionális scifit.
Tudjátok egyáltalán, hogy a „syfy” mint jelent lengyelül?
Dave Howe: Igen, idejekorán megtudtuk, hogy a „syfy” lengyelül sok mindent jelent, kezdve az iszapos, durva tárgyaktól, értéktelen cikkeken át a nem megfelelően működő eszközökig… még egy szociális betegséget is jelent! Milyen színes nyelv! Mivel természetesen tudunk erről, ezért úgy döntöttünk, hogy Lengyelországban megtartjuk a SCi Fi Channel nevet. De nemzetközi szinten ellenállhatatlanul jó név a Syfy, úgyhogy minden más országban az új márkát fogjuk használni.
Biztos vagy benne, hogy nem április tréfa ez az egész!
Dave Howe: Biztos vagyok benne!]]>