Kezdjük a geek-kel, ami (ma már) a legpozitívabb megítélésnek örvend. Ennek oka, hogy a geek kicsit fura ugyan, de valamihez nagyon ért, ami nekünk, egyszerű népnek is hasznos, ezért a geek szó gyakran minősítő jelzővel szerepel, a computer geek például meg tudja szerelni a számítógépünket. Többek között épp a számítógépek általános elterjedésével nyert pozitív konnotációt a geek, ugyanis hirtelen tömegek számára lett a napi gyakorlatban igénybe vehető szolgáltatása az ilyen érdeklődésű embereknek. A köznyelvben legtöbbször ma nem is válnak el egymástól geek-típusok, a
geeknek kell szólni, ha elromlik a számítógép (hardver-szoftver egyremegy), ha be kell üzemelni a tévét, vagy bármi olyannal kell elboldogulni, amiből drótok lógnak ki.
Ha valamilyen nem általánosan hasznos minősítésű tevékenységben rendelkezik kiemelkedő tudással a tárgyszemély, akkor a megítélés fogja eldönteni, hogy milyen szót használnak rá. Ha valaki San Francisco-ban huszonéves képregényszakértő és rajong is a témáért, akkor
comic book geek-ként fogja aposztrofálni magát. Rögtön más a helyzet, ha ugyanez az ember felszed egy
valley girlt, ami a Kaliforniában élő gazdag fiatal vásárlásmániás fehér lány-sztereotipia, nálunk leginkább a
Beverly Hills 90210 sorozatból Kelly és Donna felel meg neki, de az
Édesvölgyi suli szerelmes ikrei könyvsorozat is ebben a közegben játszódik. Szóval, ha a
geek felviszi a lakására a
valley girlt és az, meglátva az IKEA-polcon a Pókember-összest, visítva elszalad, akkor másnap már a “
He’s, like, totally a comic book nerd” mondattal fogja elcsacsogni az esetet a Starbucksban.
Ezzel el is jutottunk a
nerd szóhoz, ami az ötvenes években terjedt el, és gyakran összemosódik a
geek-kel. A modern interpretáció szerint az a
nerd, aki a
geekhez hasonlóan megszállottja valamely témakörnek, azonban ezt az érdeklődést szociális kapcsolatainak rovására valósítja meg. Ez megnyilvánulhat abban, hogy szociális helyzetben csak az ismerős témaköreivel kapcsolatban tud kommunikálni, csak a kedvelt témaköreihez tartozókkal interaktál szociálisan, vagy a szociális érintkezés helyett foglalkozik a megszállottságának tárgyával.

Ez a
nerd általános ábrázolása ma a popkultúrában, filmekben (és mivel a szociálisan jobban működőképes
geeknél viccesebb az ilyen téren hátránnyal küszködő
nerd, ezért jóval gyakrabban látunk
nerdöket
geekeknél, még hogyha a
nerdként megjelenített személy adott esetben meg is menti a világot a speciális tudásával). Ennél annyival árnyaltabb a kép – legalábbis a magukat tudatosan nerdként definiálók megszólalásaiból ez rajzolódik ki – hogy nem a valamilyen témával kapcsolatos erős érdeklődés váltja ki a szociális készségek hiányát, a kettő párhuzamos jelenség.
A
dorkot gyakran keverik össze a
nerddel és a
geekkel, de az egyezés csak a szociális készségek hiányában van a három csoport között. Ma, amikor a
nerd ha szubkultúrán kívül derogatív is, szubkultúrán belül pozitív, a
geek pedig általánosan is pozitív(abb) jelentéssel bír, mindkét csoport tagjai között találunk olyat, aki felhördül, ha le
dorkozzák. A
dork ugyanis – bár visszahúzódó és furcsa is a többségi társadalom szemében -, különösebb képességekkel sem rendelkezik, amikkel ezt kompenzálni tudná. (Nagyon más sorsa nem is lehetne, mivel a
dick szó egy változata.)
A Venn-diagram utolsó elemeként látható
dweeb mára szinte teljesen kikopott, e sorok szerzője élőszóban még soha, és filmben is csak a nyolcvanas évek előttiekben hallotta elhanyagolható mértékben. Valószínűleg a
feeble-minded (gyengeelméjű) szóból keletkezett
feeb rokona. A
dweeb unalmas, szociálisan érdektelen személy, aki lehet, hogy intelligens, de nem tudja kihasználni, és nincs is speciális szakterülete, mint a
geeknek vagy a
nerdnek. Ezért elég közel áll a
dorkhoz, talán annyi különbség van köztük, hogy a
dweeb feltűnőbb jelenség, a
dork csendesen meghúzódik. A további gyengeelméjű, idióta, gyagya, idióta jelentésben szereplő szavak közül a gyakoribbak a
doofus és a
dolt (szintén kikoptak, de a nyolcvanas-kilencvenes években még találkozunk a használatukkal). Itt sántít a leginkább a Venn-diagram, a
dweeb és a
dork ugyanis szinte megegyezik egymással.

Említést érdemelnek a
geek és a
nerd brit változatai, a
boffin és az
anorak. A
boffin eredetileg a mérnökök, katonai tudósok szlengszava volt, ez tágult általános furcsa, de hasznos okosemberre (tehát a
geek brit megfelelője), néha
szakértőre is használják. Az
anorak eredete jóval viccesebb, két változatunk is van rá. Egy hatvanas években indult brit kalózrádió, a
Radio Caroline a szó szoros értelmében kalózrádió volt, a brit partoktól öt kilométeres távolságra, egy hajóról sugárzott. Megrögzött rajongói felkereshették és fel is mehettek a hajóra, de csak ha anorák, vagyis csuklyás viharkabát volt rajtuk. A másik eredetmagyarázat, hogy az igazi brit
nerdök, a vonatszámlálók (trainspotterek) mivel egész nap kint állnak és várják a vonatokat, amiket megszámolhatnak, erős anyagból készült viharkabátra van szükségük. Sajnos már mind a
boffin, mind az
anorak a kihalás szélén áll (bár azért a
megrögzött vonatrajongókra még mindig rámondják az
anorakot), ma már maximum a brit bulvárlapok modoros megfogalmazásaiban találkozhatunk velük, az angol
geekek is
geeknek hívják magukat.
A folytatásban átültetjük az elméletet a gyakorlatba: jön Jerry Steiner, Raj Koothrappali, Lex Murphy és még egy tucat példa a típusokra! Addig pedig a kommentekben osszátok meg velünk, ti milyen definíciókkal dolgoztok, ha geekségről van szó! Melyik a pozitívabb számodra, a geek vagy a nerd? Vagy hagynád az amerikaiakat, és felcsapnál inkább boffinnak?