20 év telt el azóta, hogy a Babylon 5-öt heti sorozatként is bemutatkozott, egy évvel a televíziós pilot film levetítését követően. A népszerű sci-fi sorozat nagyon sok tekintetben úttörőnek számított, ez a későbbiekben több elindult televíziós sorozatra is rányomta a bélyegét. A Zap2it magazinnak sikerült interjút készítenie a sorozat atyjával, J. Michael Straczynskival, melyben visszatekintenek a sorozat néhány igazán meghatározó tulajdonságára, mint amilyen például az öt éves történeti felosztás, vagy akár az azonos neműek kapcsolata. Straczynski szerint lenyűgöző, hogy a sorozat mennyire befolyásolni tudott más projekteket is. Zap2it: el tudod hinni, hogy már 20 éve volt a Babylon 5 premierje? [caption id="attachment_17227" align="alignright" width="298"]J. Michael Straczynski J. Michael Straczynski[/caption] J. Michael Straczynski: Nem, olykor még a lélegzetem is eláll, ha erre gondolok. Számomra a karakterek még mindig élnek. Bizonyos napszakokban továbbra is beszélnek hozzám. Az éjszaka közepén ott járnak a fejemben. A mai napig újabb és újabb jelenetek pattannak elő a semmiből. Ezek a karakterek még mindig beszélnek, és nem tudom elüldözni őket [nevet]. Tény, a sorozat 20 éve került először adásba, megdöbbentő. És ami a király az egészben, hogy a sorozatnak hosszú távú hatása volt a televíziózásra. A miénk volt például az első 5 éves történeti felosztás. Ezelőtt a televíziózásra a jóval epizodikusabb forma volt jellemző. Nem voltak folyton visszatérő fejlesztések a történet soraiban, amire a történet épülhetett. Miután ezt bevezettük, a Battlestar Galactica is megragadta ezt a megoldást, el is ismerték, hogy a mi módszerünket vették alapul. Ráadásul ugyanez a helyzet a Lost esetében is, Damon Lindelof elmondta, hogy nagyjából lemásolták a mi öt éves felosztásunkat… Lindelof nem is tagadta, hogy hasonlóan szerette volna megoldani. Érdekes látni ennek hosszú távú hatásait. A másik dolog, amelyre akkoriban még nem volt példa, az az, ahogyan a rajongókkal kommunikáltál az interneten, pedig ez 20 éve történt. Pontosan. Akkoriban nem volt másik olyan showrunner, aki a ‘neten fejtette volna ki gondolatait a sorozatáról. A legtöbben, akiket ismertem, azt mondták, „nem megyek oda, olyan távoli”. Én azért csináltam, mert a nézők egyszerűen nem kapnak meg mindent, ha nem látják át a folyamatot. Szóval készíteni akartam egy folyamatosan bővülő dokumentumot, amely átfedi a sorozat mind az öt évét: hogyan készült, az írástól a gyártáson át a marketingig bezárólag, így mindenki megérthette az előbb említett folyamatot, így a későbbiekben már jobb műsorok iránt vágyakozhattak. Mindig is volt egy mitológia azzal kapcsolatban, hogy hogyan is készül egy televíziós sorozat, én pedig el akartam árulni a világnak az igazságot. A közösségi média a B5 körül még mindig meglehetősen erős… ahol valós kapcsolatokat teremtesz. Ne csak úgy gondolj rá, mint a marketing egy eszközére. Úgy kell kezelni, mintha egy beszélgetés lenne, és neked meg kell adnod a tiszteletet, amelyet ők értékelni fognak. Ez az, ami őszintévé tesz minket. Mesélnél nekünk egy keveset arról, milyen helyzetben volt az első olyan sorozat, amelyben azonos neműek párkapcsolatban éltek – mintha 20 évvel ezelőtt ez kevésbé zavarta volna az embereket. Úgy kezeltük az egészet, mintha semmi probléma nem lenne ezzel kapcsolatban. Úgy érzem, 200 évvel később, amikor már földönkívüliekkel is kapcsolatba lépünk, akiknek akár három fejük és tollaik vannak, félre kell tennünk a fajunkra jellemző nézeteltéréseket, mint például a nemi vagy etnikai hovatartozást. Ez egyszerűen nem okozhat problémát a jövőben. Már jóval azelőtt megfogadtam, ha bármikor jelenetet forgatunk az étkező részen, miközben az emberek kikapcsolódnak az asztaloknál, nem csak férfi-nő párokat szeretnék látni evés közben, hanem azonos neműekből álló párokat is. Soha nem csináltunk ebből ügyet, nem is lenne szabad. Volt egy epizódunk, amelyben két férfi karakter a Marsra ment egy küldetésre. Úgy mentek oda, mint egy házaspár. És ebből sem csináltunk nagy ügyet. Ugyanúgy vezettük le az egészet, mintha egy férfi-nő pár lenne, akik házasok. Ez akkoriban azért nem okozhatott gondot, mivel a sorozat egy sci-fi, amelyben több dolgot is megtehetsz, mint egy mainstream sorozat esetében. Igen, mi már 20 évvel ezelőtt megoldottuk az ilyen jellegű problémákat. Mai társadalmunk nagy problémája, hogy mindenkit egyformává akar alakítani, korlátozni minket, miközben minden lépésünkre figyelnünk kell. Ha folyton amiatt aggódsz, hogy megbotlasz, sosem a horizontra figyelsz. A tudományos fantasztikum, egy jó tudományos fantasztikum feladata pedig nem más, mint az, hogy a figyelmet a horizontra irányítsa, miközben felteszi a kérdést: „ez az irány, amerre tartunk, ez lehet az úticél, mi a véleményed?” Sajnos mostanában nem sok ilyen sci-fi van, amely ezt a kérdést latolgatja. Hogyan állná meg a helyét a Babylon 5 a mostani felhozatalban? Úgy vélem, jól teljesítene. Rajongók még mindig vannak, és követelik… Ha ma kellene indulnunk, természetesen frissített CGI-vel, ráncfelvarrott öltözőszekrénnyel, átgondolt maszkokkal és pár módosított történettel esnénk neki, de talán nem csak, hogy ugyanúgy teljesítene, hanem még jobban is. Van kedvenc sci-fi sorozatod a Babylon 5 óta? Szeretem a Lostot. A Fringe is nagyon jó. De nem volt igazából sok űrben játszódó cucc, ami elszomorító. Nincs iránta már akkora kereslet. Ha viszont általánosságban kellene sorozatot választanom, akkor viszont a Buffy The Vampire Slayert említeném, amely nem sokkal utánunk indult. Ha bármikor belefutok a Buffyba, akkor a következő órámnak biztosan lőttek. Straczynski következő projektjeinek egyike egy új képregénysorozat, amelynek címe The Adventures Of Apocalypse AI, amelyről leginkább a Buffy jut majd mindenki eszébe. Továbbá készül a Netflix új sorozata, a Sense8, amelyet Andy és Lana Wachowskival közösen készít Straczynkski. Forrás: Babylon 5 turns 20: Creator J. Michael Straczynski reflects on the show’s legacy]]>