A Battlestar Galactica története 1978-ban kezdődött el egy tv filmmel, amelyet akkoriban még két szezon tv-sorozat követett 1978-ban, illetve 1980-ban. Most a Battlestar Galactica új fénykorát éli, a legújabb BSG történetét felidézve a sorozat várható folytatásáról Szikra Mónika írt két részes ismertetőt. Az 1978-as alapötlet Glen A. Larson-é, ő az, aki íróként és producerként jegyezte mindhárom produkciót, sőt, a 2003-as BSG Miniseries forgatókönyvét is Ronald D. Moore az ő korai írásait felhasználva írta meg. Talán kevesen tudják, de az eredeti sorozat néhány epizódjában, mint zeneszerző is tevékenykedett. Az annak idején sajnos viszonylag kis nézettséget elér? sorozat hamar elbukott, de ennek ellenére a meglévő két szezont a rajongók újra és újra megnézték, zenei főtémáját ezerszer is feldolgozták, a stábban pedig sokáig ott motoszkált a gondolat a folytatásért. Jó néhány évvel kés?bb, 1999-ben Richard Hatch, az eredeti sorozat Apollo parancsnoka Jay Woelfel-lel közösen ugyan összehozott egy filmet Battlestar Galactica: The Second Coming címmel, de ennek a próbálkozásnak akkor még nem lett se komolyabb sikere, se folytatása, és Glen A. Larson sem vett részt benne. Ám a rajongók nyomására és a BSG történetének 25. évfordulójára Larson úgy döntött, hogy belevág mégiscsak régóta dédelgetett álmába. Így indult útjára 2003-ban az új remake, a Battlestar Galactica: The Miniseries. Ez a kétrészes minisorozat lett végül is a kés?bbi első szezon pilot-ja, vagyis az a próbafilm, amelynek sikeressége kellett ahhoz, hogy a sorozatot megrendelő stúdió, az NBC csatorna Sci Fi Channel részlege megrendelje az alkotóktól a folytatásokat. Michael Rymer rendező, illetve Glen A. Larson és Ronald D. Moore írók nagy fába vágták a fejszéjüket, ugyanis az eredeti sorozatot mintegy kizsigerelve, az alaptörténetet alaposan megreformálva, bizonyos karakterek totális megváltoztatásával próbálták a BSG-t a mai kornak megfelelő, élvezetes sci-fi sorozatává átalakítani. Tervük sikerrel járt, és a csatorna a pilot sikerét látva, megrendelte a Miniseries folytatását, útjára indítva az új BSG sorozatot 2004-ben. Az azóta eltelt négy évben a BSG szinte megreformálta a sci-fi világot újításaival, technikai kivitelezésével, remek történetével és a színészek bámulatos alakításaival. Idén, a negyedik szezon elindulásakor azonban jogosan vetődhet fel a kérdés: vajon hogyan tovább? Mint ismeretes, a negyedik szezonnal a BSG története befejeződik, mert a sorozat alkotói – nagyon helyesen – úgy gondolták, hogy ezt a sorozatot nem szabad elhúzniuk, mint a rétestésztát. Amit ki tudtak belőle hozni, azt kihozták, a történet a végéhez közeledik, a rajongói kör pedig elégedett lehet, mert Ron Moore, a Larson helyébe lép? remek író a legtöbbet kihozta a BSG-ből, amit csak lehetett. De mint minden jó sorozat, úgy ez is szinte kívánja a folytatás lehetőségét. A kérdés már csak az, hogy hogyan. Egy kicsit ugorjunk vissza az időben. Miközben a BSG az első szezonja vége felé tartott, Ron Moore-ban már megfogalmazódott a folytatás gondolata, és ezekkel a gondolatokkal meg is kereste a Sci Fi Channelt, ahol az ötlete – egyértelműen a BSG sikerén felbuzdulva – zöld utat kapott. Mindez a sajtó számára 2006 áprilisában került nyilvánosságra, az akkori upfront-on, amely nem más, mint egy amerikai tévétársaságok számára kialakított nagy éves találkozó, amelyen előadják terveiket a következő évi tv premiereikkel kapcsolatban. A nagyközönség ekkor értesülhetett arról, hogy Ron Moore nekilátott előkészíteni új, Caprica elnevezésű sorozatát, amely a BSG történetéhez képest nagyjából 50 évvel korábban, az első cylon háború előtt játszódik majd és végigkísérné a cylonok megteremtését egészen addig a pontig, amíg az első nagy cylon-ember háború ki nem tört. A rajongók ujjongva fogadták a hírt, ám a folytatás mégis sokat váratott magára. Sajnos Moore egy darabig hiába tervezgetett, ugyanis rajta kívülálló dolgok megakadályozták terve kivitelezését. Mint minden tv sorozatot megrendelő tv csatornánál, a Sci Fi Channelnél is van valami, amely többet mond mindenféle jó sorozatnál: a pénz. És mint ismeretes, a BSG az elején elég jól hozott számukra a konyhára, ezért is döntöttek a folytatás mellett. Igen ám, de a Battlestar nézettsége a második szezon után leszállóágba került, a csatorna pedig elkezdett spekulálni. Arra az álláspontra jutottak, hogy a nézettség csökkenése összefüggésben állhat azzal a ténnyel, hogy ez a sorozat egy összefügg? történet, amelyet az ember vagy végig követ az elejétől fogva vagy csalódottan odébb kapcsolja a tv-t, mert fogalma sincs arról, hogy éppen hol tart a sztori. Első körben Moore-t arra kötelezték, hogy írjon a történetbe több önálló epizódot annak érdekében, hogy az új nézők is be tudjanak kapcsolódni az eseményekbe. Hát ilyen az, amikor egy csatornának van egy terve… Az ötlet nem jött be, új nézők nem kapcsolódtak be a harmadik szezon folyamán, viszont a meglévő rajongótábort érzékenyen érintette ez a változtatás, amely megint csak néző csökkenéshez vezetett. Ezen fejlemények hatására, habár a csatorna továbbra is kitartott a Caprica elkészülése mellett, egy jó darabig semmilyen irányban sem léptek, az új sorozat pilotja pedig egy időre feledésbe merült. A csatorna számára ugyanis elengedhetetlen az anyagi megtérülés és az ezekkel párhuzamosan futó, nagy sikerő sorozatai (Tin Man, Flash Gordon vagy éppen a Painkiller Jane) miatt úgy gondolták, hogy nem áldoznak pénzt olyan befektetésre, amely esetlegesen nem hozza nekik vissza az árát. A Caprica mentőöve végül is egy olyan váratlan esemény lett, amelyre még a Sci Fi Channel sem tudott eléggé felkészülni: a 2007-es év végi nagy amerikai írók sztrájkja. Ennek következtében ugyanis három hónapon keresztül senki nem írt egyetlen új forgatókönyvet sem a csatorna számára. Ezáltal azonban veszélybe került számukra a 2008-as év ?szére es? premier időszak, amelyen forgatókönyvek nélkül sok mindent nem tudtak volna felmutatni. Na ekkor került elő újra a Caprica a süllyeszt?ből, hiszen annak már készen volt a forgatókönyve. A BSG rajongók nagy örömére az NBC vezetősége még idejében észbe kapott, és kiadták a Sci Fi Channel számára a parancsot: jöjjön a Caprica! Talán meglep?, de a Caprica forgatókönyve eredetileg nem Ron Moore munkája, de ennek is megvan a maga története. Remi Aubuchon, a 24 egyik korábbi alkotója írt egy sorozat tervet az NBC számára, amelynek noha köze nem volt a Battlestar-hoz, az alapötlete lefedte a BSG előzményeinek a történetét. Ezen felbuzdulva az NBC rögvest átküldte Aubuchon-t a Sci Fi Channel-hez, hogy beszélgessen el Ron Moore-ral és David Eick-kel. Ebből a beszélgetésből végülis a forgatókönyv átírása lett, és megszületett a Caprica.

Írta: Szikra Márta
]]>