Elöljáróban annyit szeretnékelmondani, hogy a Héttenger szerepjátékban jómagam igencsak kezdő vagyok – egyhete sikerült elolvasnom a magyar nyelvű alapkönyvet, és totálisan beleszeretnimagába a játékba. Minthogy egy kasztilliai karakterrel támadt kedvem játszani,gondoltam, nem árthat beszerezni azt a kiegészítőt, ami ezzel az országgalfoglalkozik.
Azt hittük,gyengék.
Azt hittük,megtörtek.
Nagyobbat nem istévedhettünk volna.
Gerald Bunois, azEmpereur kémfőnöke
Kezdjük az ismerkedést a külcsínnel: erre úgy vélem, nemnagyon lehet panasz. A borítókép ugyanaz a festmény, amit az alapkönyvben lehettalálni Kasztillia leírásánál, ami szerintem elég jól néz ki. A belső grafikákis megütik a mércét – hangulatosak, jól eltaláltak, illeszkednek a kiegészítőtartalmi részéhez.
Maga a tartalmi rész öt főfejezetre oszlik: a Castille rész természetesen a legnagyobb terjedelmű, ezfoglalkozik az ország történelmével, a régmúlttól fogva (amikor még csakfélnomád, vadászó-gyűjtögető törzsek éltek ezen a területen), az Egyháztérhódításán át az alapkönyv jelenéig, 1668-ig. A Castille jelene tehátmegegyezik az alapkönyves időszakkal, Théah jövőjéről így nem tudunk megsemmit. Elég jó és alapos leírást kaphatunk az ország fontosabb, nevezetesebbhelyszíneiről – ami viszont ezzel kapcsolatban óriási hiány, az egy jó térképaz országról. Merthogy van ugyan egy várostérkép, ami Altamira kikötővárosát ábrázolja,de más térkép nincsen. és azért jó lenne, ha nem csak a leírások alapjánlehetne betájolni az egyes helyszíneket, hanem rábökhetnék a térképre, hogy ittés itt van.
Rengeteg információt kapunkCastille társadalmáról, és annak nemességéről is – rövid, de velős leírásokmutatják be a főbb nemesi családokat. Itt találhatjuk meg az első alternatívszabályokat is – aki karakteralkotáskor felveszi a Nemes előnyt, az választhataz itt felsorolt családokból? ha megtetszik neki valamelyik família, és a KM isengedékeny hangulatában van, akkor tagja lehet bármelyiknek. A Castille sorsátmeghatározó családokban való tagság további előnyöket jelent a karakternek – alegtöbb esetben attól függően, hogy apai vagy anyai ágon családtag-e. Ez igenerős tápolási lehetőséget jelent, hiszen így gyakorlatilag két család előnyeitis fel lehet venni. Ilyen előny például, ha a karakter apja az Aldana családbólszármazik, akkor 22 hőspontért csatlakozhat az Aldana vívóiskolához, de nemveheti fel a Bűnöző képzettséget; ha anyai ágon tagja a Gallegos famíliának,akkor kap egy ingyen emelést, ha egy varázsvér fortélyt használ, de kétkockával kevesebb Hírnév kockát használhat, amíg Kasztilliában van. Atápok-tápja a Sandoval család tagjának lenni – mindegy, hogy anyai vagy apaiágon rokona-e a királynak, ingyen megkapja a kasztilliai iskola előnyt, és ahavi bevétele kétszer akkora, mint egyébként. (A készítők is azttanácsolják, hogy a KM alaposan gondolja meg, hogy engedi-e a játékosnak, hogya Hőse Sandoval legyen.) Találhatunk egy rövid felsorolást kisebb nemesicsaládokról is (amik kicsinységük okán nem adnak tápokat), de emellett perszeelég nagy szabad teret hagytak az írók a saját ötletek kibontakozásának is.
Akik örökösen zavarban vannak anevekkel, azok is találnak némi segítséget – példákkal illusztrálva leírták,hogy milyen nyelvtani szabályok alapján is épül fel egy kasztilliai ember neve,attól függően, hogy férfi-e, vagy nő, nemes-e vagy nemtelen. A kultúráról szóló oldalakról iscsak pozitívan tudok nyilatkozni – a zenétől a táncig, a festészeten át egészena jelentősebb ünnepekig minden lényegeset meg lehet tudni. Természetesen azelmaradhatatlan bikaviadalok is megtalálhatóak itt?
A fejezetet újabb történelemleckezárja – mégpedig az Egyház történelme, a kezdetektől 1668-ig. Természetesensokkalta bővebben kifejtve, mint az alapkönyvben olvashattuk – mivel Castillealapvetően vallásos ország (hiszen itt található az Egyház központja is), nemcsoda, hogy ebben a kiegészítőben helyett kapott ez a leírás is, hiszen ezek azesemények alapvetően befolyásolták az itt lakók életét is.
A Hős című fejezet érdekesolvasmány játékosnak és KM-nek egyaránt – itt találjuk meg a különfélekasztilliai NJK-k leírásait, azokat az információkat, amiket vagy mindenkiismerhet ezekről az emberekről, vagy kevés utánajárással megtudható. A sort JóSandoval király nyitja, és sok érdekes karakterről megtudhatunk izgalmasdolgokat. A grafikák itt különösen jól passzolnak a könyvhöz – sokkalegyszerűbb rábökni a képre, hogy így néz ki Andrés Bejarano del Aldana, akirály hűséges tanácsadója?, mint órákon keresztül ecsetelni a külsőjét. Ezekaz NJK-k, jól átolvasva a leírásokat, már önmagukban is rengeteg kalandötletetadnak.
A Dráma fejezet az, ahol alegtöbb kiegészítő szabállyal találkozhatunk. A legelső kiegészítés egy, aHéttenger világába igen jól passzoló és hangulatos szabály a Sorsvetés. Ehhezszükség van egy Tarot paklira, és karakteralkotáskor kell használni. A NagyArkánumon kívül csak a Kelyhekre és a Kardokra van szükség. A Tarot lapokkalvéletlenszerűen meg lehet határozni a karakter Erényét és Gyarlóságát, ezenkívül azonban a Múltat, Jelent és Jövőt is. Vagyis öt lapot kell húzni ő azErényhez és Gyarlósághoz a Nagy Arkánumból, a Múlt-Jelen-Jövő meghatározásáhozpedig a Kardok-Kelyhek összekevert paklijából. Az Erények-Gyarlóságok leírásabenne van az alapkönyvben, a kiegészítés a másik három laphoz szükséges.Mindegyik lap hatását leírja a könyv, attól függően, hogy a Múltra, a Jelenrevagy a Jövőre vonatkozik-e.
Példa:
Múlt – 8 Kehely
Rengeteget utazol, országról-országra vándorolva,kalandokat keresve. Megkapod a Montagine és a Vodecce nyelvet ingyen.
Jelen – 2 Kehely
épp csak megtapasztaltad, milyen is valakitszeretni, de aztán szerelmed meghalt. Kapsz egy 2 pontos Elveszett szerelemhátteret ingyen.
Jövő – 3 Kehely
Légy óvatos, milyen ígéretet teszel és kinek(Fogadalom 2)
A Múlt és Jelen alkalmazása egyszerű – vannak pozitívabbés negatívabb hatásai, egyszerűen fel kell írni a karakterlapra. A Jövő márérdekesebb kérdés, ezt a KM-nek kell valahogyan beleszőnie a kalandok sorába. Ezen felül van még egy-két újképzettség és háttér, néhány új kasztilliai vívóiskola, pár előny (például aKasztilliai penge, néhány új kard, amit pénzért nem, csak hőspontért lehetkarakteralkotáskor megvenni, ennek megfelelően valamilyen szempontbólelőnyösebb a használatuk; vagy a Kiterjedt Család, amivel megfelelő dobásesetén- szinte a világ bármely pontján találhat a karakter egy rokont).érd
ekes újdonság az Erődépítésszabálya, mellyel könnyen meghatározható, mennyi pénzbe és időbe kerül egy erődmegépítése természetesen attól függően, hogy mekkora és milyen erősépítményről van szó. A legnagyobb kiegészítés azonbana kasztilliai varázsvérűség bevezetése. A „keresztségben” az El Fuego Adentronevet kapta az új mágiaforma, amellyel a varázsvérű a tüzet tudja uralni.Mielőtt ízléstől függően valaki ujjongani vagy fújjolni kezdene, ez nemolyasfajta tűzmágia, mint pl. a M* tűzvarázslói tudása. Kérdezhetnék sokan, hogy mitkeres a Castille kiegészítőben mágia, hiszen a kasztilliaiak nem tudnakvarázsolni. Nos, ez részben igaz, régen, még az Egyház térhódítása előttvoltak varázsvérűek, ámde a számuk igen jelentősen lecsökkent, mióta Kasztilliaa Hierofáns otthona. Azonban a Gallegos család birtokain sikeresen rejtőztek ela megmaradt varázsvérűek, az a kevés túlélő leszármazott, aki fellelhető.
A Testvériség fejezetben ajátékosok kevés használhatót találnak, de azt tényleg érdemes elolvasni, havalaki igazán jól akarja eljátszani egy kasztilliai szerepét. Inkább a mesélőkszámára íródott ez a rész. Két új szörny zárja a fejezetet (az egyik a bika ?ha már Kasztilliában oly népszerű dolog a bikaviadal), és itt írják le akorábban felsorolt NJK-k statisztikáit, de nem is ez az igazán lényeges infó,hanem azok az extra érdekességek, amiket szándékosan kihagytak korábban akarakterek leírásából: azok a kisebb-nagyobb titkok, motivációk, amiket ajátékosoknak nem, de a mesélőknek feltétlenül tudniuk kell. Ezzel kapcsolatban egyhiányosságot éreztem – bár ez betudható a személyes, Los Vagos irántirajongásomnak. Mégpedig az, hogy alig említik meg ezt a szervezetet, és El Vagonevét. A kultúráról szóló részben a legendák és babonák között megemlítik ElVago legendáját, de a Zorro-stílusú „megmentette a máglyahalálra ítéltparasztot”, „megakadályozta a király elleni orgyilkosságot” mondákon kívülkonkrétumot nem közölnek. Rendben van, hogy nem akarják leleplezni a szerzők,ki is valójában El Vago, és szeretnék, ha megvenném a Los Vagos kiegészítőt(egyébként is szándékomban áll) – de azért valami minimális infótcsöpögtethettek volna róla.
A kötetet záró függelékbenmegtaláljuk Altamira város térképét, Ordunos admirális zászlóshajójánakrajzait, egy kétárbócos kasztilliai kísérőhajó rajzait, és négy darabjátszható, kidolgozott példakaraktert.
Összefoglalva: szerintem egynagyon jó, kitűnően használható kiegészítővel van dolgunk. Ami szerintem súlyoshiányosság, az a térkép kihagyása, a Los Vagos-al kapcsolatos fejtegetéseiminkább személyes indíttatásból fakadnak. Hangulatilag igen jól eltalálták aszerzők a dolgokat, és szabályrendszer szempontjából sincsenek különösebbkifogásaim, talán csak annyi, hogy ha a mesélő nem vigyáz, akkor a nemesicsaládokhoz való kötődés megbillentheti a játékegyensúlyt. A Tarot pakliskaraktergenerálás szerintem ugyancsak 10 pontos ötlet. Az ország kultúrájának éstörténelmének bemutatása nagyon jól sikerült, annak is érdemes elolvasnia, akinem akar kasztilliai karakterrel játszani; az Egyház történelmének alaposabbbemutatása pedig bármelyik partinak jól jöhet, még ha nem is Castille-banjátszanak.
Castille
Ãrta: Patrick Kapera,Marcello Figueora, Les Simpson, 128 oldal
Megvásárolható a Drivethrurpg.comoldaláról
Jelenlegi ára: 9,95$
]]>